Pendidikan Islam : Suatu Analisis (6)
LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMANTAPKAN LAGI SISTEM PENDIDIKAN MASAKINI
Berdasarkan beberapa pembacaan yang telah dilakukan untuk mendapatkan maklumat mengenai perkembangan Sistem Pendidikan Islam di Malaysia kami mendapati bahawa pihak kerajaan juga sebenarnya telah mengambil langkah yang tertentu untuk menerapkan nilai-nilai Sistem Pendidikan Islam dalam usaha untuk memantapkan lagi sistem pendidikan yang telah sedia ada. Terdapat langkah-langkah yang masih diperingkat cadangan dan ada juga yang telah mula dilaksanakan.
Di antara langkah-langkah tersebut adalah :
•Kurikulum Baru Pendidikan Islam bagi Sekolah Rendah dan Menengah
Kurikulum Baru Pendidikan Islam ini akan memberikan tumpuan lebih khusus kepada perkara yang diajar dan pembabitan murid adalah lebih tinggi di dalam pengajaran - pembelajaran. Kurikulum baru ini juga memberi penekanan kepada nilai akhlak bagi membentuk generasi berakhlak disamping memberi penekanan kepada makna dan falsafah setiap ibadah yang dilakukan. Pengolahan kurikulum ini juga mengambil kira mata pelajaran lain secara sepadu, termasuk isu-isu semasa. Kurikulum ini perlu sentiasa dikaji dan dipertingkatkan aspek pendidikannya supaya selaras dengan cabaran dan masalah yang dihadapi oleh golongan berkenaan.
Menurut Muhammad Syafie, Pengarah Bahagian Pendidikan Islam dan Moral, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Kementerian Pendidikan, kurikulum baru ini telah dilaksanakan sepenuhnya bermula pada tahun 1998. Sebagai permulaannya 40 buah sekolah menengah dan rendah telah dipilih di seluruh negara untuk tempoh percubaan selama setahun.
•Kurikulum Baru Pendidikan Islam Bagi Sekolah Aliran Agama
Kurikulum baru yang dicadangkan akan menggunakan Kurikulum Pendidikan Islam Bersepadu yang menyelitkan unsur-unsur bestari iaitu guru bertindak sebagai fasilitator. Objektif kurikulum baru ini bertujuan memperkukuhkan iman dan taqwa, sambil menerapkan nilai dan memperkukuhkan akhlak para pelajar. Untuk tujuan tersebut, para pelajar perlu memahami makna dan amalan-amalan agama. Kurikulum bersepadu ini juga dapat menyemai minda para pelajar bahawa pendidikan Islam merupakan suatu perkara yang mudah dan menyeronokkan. Apa yang lebih penting, kurikulum ini kelak akan menjanakan pelajar yang mampu berfikir sendiri.
•Mewujudkan Latihan Perguruan yang Lebih Bersepadu
Guru merupakan tunjang utama dalam menentukan keberkesanan pembelajaran para pelajar. Oleh itu latihan perguruan yang sedia ada sekarang perlu dikaji semula selaras dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh, matapelajaran selain daripada pendidikan Islam perlu diajar dengan menyelitkan unsur-unsur keislaman / murni supaya para pelajar mendapat lebih pendedahan kepada pengertian Islam yang syumul.
•Memberikan Bantuan Yang Lebih Menyeluruh
Di dalam usaha untuk memartabatkan Sistem Pendidikan Islam, pihak Kerajaan perlulah perihatin terhadap masalah-masalah yang di hadapi oleh sekolah-sekolah Agama samada dari segi kewangan, peralatan, kemudahan mahupun masalah pengurusan. Dengan adanya bantuan peralatan dan pelbagai kemudahan, maka sudah tentulah akan lebih memudahkan lagi sekolah-sekolah agama untuk menyediakan seasana pembelajaran yang selesa kepada pelajar-pelajarnya.
sumber hikmahmedia.net
Pengenalan
Objektif IPPIN
2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.
3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.
Organisasi Ippin
PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said
TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply
SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan
TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob
BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad
TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak
BIRO BERTINDAK
BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi
BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin
BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha
BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif
BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli
Muat Turun Di Sini
Labels
- Gamisdaily (9)
- Kenyataan Media (8)
- Pandangan (21)
- Pendidikan (21)
- PENGUMUMAN (9)
- pogram (2)
- program (1)
- Tokoh Akademik (1)
- Umum (7)
Blog Archive
-
▼
2009
(83)
-
▼
June
(29)
- Jawatankuasa Ko-SPIN 09 On Air di IKIM
- Lagi Gerak Kerja Ko-SPIN 09
- Ko-SPIN 09
- Kehangatan Ko-SPIN '09 Kian Dirasai
- PENGUMUMAN PENTING Ko-SPIN '09
- Bagaimana Sifat-Sifat Guru Yang Diharapkan Dalam S...
- How to teach children?!
- Ayuh bantu hebatkan publisiti kongres
- Falsafah Pendidikan Islam
- GERAK KERJA KO-SPIN '09
- Berhasilkah Falsafah Pendidikan Moden Berasaskan E...
- KELESUAN PENDIDIKAN TERHADAP ANAK-ANAK
- PANDANGAN GAMIS MENGENAI SISTEM PEPERIKSAAN
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (7)
- KEMEROSOTAN SISTEM PENDIDIKAN ISLAM
- Poster Kongres
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (6)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (5)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (4)
- PENDIDIKAN BERCIRIKAN RABBANIYAH
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (3)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (2)
- Pendidikan bercirikan Islam
- "Sekolah bukan saja gagal mengajar saya pengetahua...
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (1)
- Pandangan Presiden (2): Knowledge; Instrumental, H...
- Pandangan Presiden (1): Magis, Naif, Kritis
- Dasar Pendidikan Nasional “Penjana” Generasi Harapan
- Pendidikan Malaysia Perlukan Acuan Sendiri
-
▼
June
(29)
2 Komentar
salam ntok sume perjuang2 islam..saya xtw pon wujudnya blog ni..ni pon ada yg bgtw stelah saya utara kn idea yg saya bru jmpe..(jmpe time smyg,,hehee,,nmak sgt smyg x khusyuk..) saya jmpe method/solution ntok di terapkn dlm sstem pendidikn..dr pringkat tdika/pra-sekolah hingga pringkat pekerjaan..tapi bnde yg same pon..mgkn nmpak mcm remeh..tp mgkin ini adalah kuncinya.. dont know...but i think we should try..kot.. research pn mgkin perlu untuk mgkaji penerimaan org2 d m'sia trhdp apa yg ingin saya rancangkn.. wallahualam..
Ditulis oleh
ntok cntact saya yg di ats di dlie_dhiya05@hotmail.com..assalamualaikm..
Ditulis oleh
Post a Comment