Pandangan Presiden (1): Magis, Naif, Kritis

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Terdapat tiga golongan dalam tingkat kesedaran menurut tulisan William F. O’neil. Golongan Magis, Naif dan Kritis. Tiga golongan inilah yang akan saya sentuhkan sedikit bagi membincangkan tentang sistem pendidikan secara sangat ringkas.

Golongan Magis tidak melihat sesuatu sistem itu ada kaitan dengan perubahan norma kemanusiaan. Maknanya, golongan ini melihat perubahan sistem pendidikan tidak ada kaitan dengan kerosakan sosial. Itu sebagai contoh.

Golongan Naif pula melihat aspek kemanusiaan itu yang penting, bukan sistem. Biasanya dalam dunia usrah, apabila dimuhasabahkan kenapa usrah tidak bergerak, maka golongan ini akan berkata, “Kelemahan perjalanan usrah bukanlah disebabkan sistem kerana sistem sudah baik. Yang lemahnya adalah tenaga penggerak.”

Manakala golongan ketiga iaitu Kritis melihat aspek sistem sebagai faktor terpenting. Kerosakan sosial kemungkinan ada kaitan juga dengan aspek manusia. Namun aspek yang paling berperanan dalam membentuk sosial dan norma kemanusiaan adalah sistem itu sendiri.

Dalam hal ini, GAMIS termasuk dalam golongan Naif dan Kritis. Kita sememangnya bersetuju jika dikatakan kerosakan sosial adalah disebabkan aspek manusia. Namun masalah terbesar ialah aspek sistem itu sendiri.

Kelemahan sistem pendidikan itulah yang menyebabkan berlakunya kerosakan sosial di Malaysia. Dari sudut yang mana? Akan saya jelaskan kelak termasuk dari sudut terma aksiologi. Akan saya jelaskan juga apa ertinya liberalisme pendidikan dan liberasionisme.

Artikel ini : 

0 Komentar

Post a Comment

There was an error in this gadget

Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget