Pandangan Presiden (2): Knowledge; Instrumental, Hermeneutic, Emancipator
Apabila Habermas, seorang penganut teori kritik melakukan kritikan terhadap aliran pendidikan positivisme, beliau menyebut tiga bentuk aliran tersebut.
Tiga bentuk tersebut ialah instrumental knowledge, di mana tujuan pengetahuan ialah untuk mengawal, memanipulasi dan mengeksploitasi objeknya. Aliran kedua ialah hermeneutic knowledge atau intrepetative knowledge yang mana tugas pengetahuan ialah untuk memahami.
Aliran ketiga ialah critical knowledge atau emancipator knowledge iaitu gabungan antara dua aliran yang sebelum ini. Pendekatan ini menempatkan ilmu pengetahuan sebagai katalis untuk membebaskan potensi manusia.
Pandangan Habermas ini ialah sebagai permulaan untuk membicarakan secara telus dan jujur tentang asas dan dasar kepada sistem pendidikan. Kita memahami pada akarnya terdapat banyak pandangan cendekiawan dan umum berkaitan dengan pendidikan.
Paradigma konservatif sebagai contoh merupakan satu bentuk paradigma yang agak lembap dan kurang memberangsangkan. Ia bermakna, perbezaan darjat atau kasta kalangan masyarakat merupakan satu fenomena alami yang merupakan sunnah dan fitrah yang tidak dapat dielakkan lagi. Bagi mereka, perjuangan untuk mengubah dan merubah suasana perbezaa ini tidak perlu kerana ia sudah ditentukan dalam kalam Tuhan.
Pandangan kedua ialah paradigma liberal. Secara asasnya, pandangan liberal amat ditolak. Mereka beranggapan, betapa sistem pendidikan tiada kaitan langsung dengan perkembangan ekonomi dan politik. Namun dalam masa yang sama, mereka berusaha untuk mengaitkan pendidikan dengan ekonomi dan politik seperti dengan mencantikkan preasarana persekolahan itu sendiri.
Paradigma Islam menurut fahaman Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) ialah suatu bentuk pendidikan yang syumuliah dan berteraskan ketuhanan. Apabila disebut soal keagamaan, maka adalah satu kerugian yang maha besar apabila konsep tersebut hanya dijuzukkan dalam beberapa skop yang kecil seperti bidang syariah dan usuluddin semata-mata.
Berteraskan pandangan Sir Iqbal, “Pendidikan sekarang tidak menumpahkan air mata dan tidak mengajar hati menjadi khusyu”, maka begitulah pandangan GAMIS berkaitan dengan sistem pendidikan yang ada sekarang. Amat malang apabila dunia pendidikan hanya memberikan keuntungan hanya kepada yang memiliki mutu dan nilai keintelektualan yang tinggi tetapi mengetepikan nilai emosional dan spiritual.
Kita tidak menafikan bahawa antara kerugian dunia pendidikan Malaysia ialah apabila mereka tidak mampu menyediakan kumpulan guru yang bnar-benar bersedia dari sudut kejiwaan dan jasad luaran. Charles Silberman dalam bukunya Crisis In The Classroom menyebut berkaitan kegagalan dunia pendidikan, “Ia gagal membekalkan para calon guru dengan sebuah perasaan dengan adanya tujuan tertentu, sebuah filosofi pendidikan tertentu.”
Guru sepatutnya dilatih secara Islamiah dengan bekalan roh keagamaan yang kental, emosi yang utuh dan pengetahuan yang bermakna. Roh keagamaan yang kuat mencetuskan kuasa pengaruh yang tinggi. Kekuatan emosi menjadikan guru lebih bersedia untuk membentk tata dan tingkah laku pelajar dalam mencorak nilai kehidupan yang lebih baik.
Manakala pengetahuan semestinya merupakan mesj yang paling utama dalam memperkasakan nilai pendidikan itu sendiri. Allah taala menyifatkan orang yang berilmu sebagai orang yang paling mengenali Allah dan gentar kepada-Nya. Nabi SAW mengiktiraf orang berpengetahuan dengan mengibaratkan mereka sebagai bulan yang mengambang indah.
Manakala seorang konsultan dalam bidang pengurusan, Peter Drucker bahkan menyifatkan ekonomi Amerika sendiri menuju “ekonomi pengetahuan” atau k-ekonomi. Bahkan beliau dengan berani mempertikaikan kuasa pengalaman dalam memacu ekonomi dengan berkata, “Setiap orang yang terlibat dalam pelbagai industri yang baru bangkit memiliki modal utama berupa pengetahuan. Tidak ada satu pun yang berteraskan pengalaman.”
Maka sejauh mana kesungguhan dan kecaknaan Malaysia terhadap isu melahirkan guru yang cemerlang dan berwibawa serta mampu menjadi kuasa pengaruh kepada murid. Apapun, bumi Malaysia tetap bertuah dan mengucapkan terima kasih apabila kementerian bersungguh untuk mengetepikan ‘guru lembut’ yang boleh mencetuskan konflik moral dan fitrah dalam diri pelajar itu sendiri.
GAMIS tidak dapat menafikan kelemahan ramai guru agama yang tidak mempunyai disiplin yang baik dalam mengajar, bahkan dalam mendidik. Kesan daripada guru agama yang tidak mempunyai nilai disiplin yang tinggi itu telah memberikan kesan yang sangat buruk terhadap institusi pendidikan itu sendiri.
Pengenalan
Objektif IPPIN
2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.
3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.
Organisasi Ippin
PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said
TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply
SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan
TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob
BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad
TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak
BIRO BERTINDAK
BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi
BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin
BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha
BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif
BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli
Muat Turun Di Sini
Labels
- Gamisdaily (9)
- Kenyataan Media (8)
- Pandangan (21)
- Pendidikan (21)
- PENGUMUMAN (9)
- pogram (2)
- program (1)
- Tokoh Akademik (1)
- Umum (7)
Blog Archive
-
▼
2009
(83)
-
▼
June
(29)
- Jawatankuasa Ko-SPIN 09 On Air di IKIM
- Lagi Gerak Kerja Ko-SPIN 09
- Ko-SPIN 09
- Kehangatan Ko-SPIN '09 Kian Dirasai
- PENGUMUMAN PENTING Ko-SPIN '09
- Bagaimana Sifat-Sifat Guru Yang Diharapkan Dalam S...
- How to teach children?!
- Ayuh bantu hebatkan publisiti kongres
- Falsafah Pendidikan Islam
- GERAK KERJA KO-SPIN '09
- Berhasilkah Falsafah Pendidikan Moden Berasaskan E...
- KELESUAN PENDIDIKAN TERHADAP ANAK-ANAK
- PANDANGAN GAMIS MENGENAI SISTEM PEPERIKSAAN
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (7)
- KEMEROSOTAN SISTEM PENDIDIKAN ISLAM
- Poster Kongres
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (6)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (5)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (4)
- PENDIDIKAN BERCIRIKAN RABBANIYAH
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (3)
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (2)
- Pendidikan bercirikan Islam
- "Sekolah bukan saja gagal mengajar saya pengetahua...
- Pendidikan Islam : Suatu Analisis (1)
- Pandangan Presiden (2): Knowledge; Instrumental, H...
- Pandangan Presiden (1): Magis, Naif, Kritis
- Dasar Pendidikan Nasional “Penjana” Generasi Harapan
- Pendidikan Malaysia Perlukan Acuan Sendiri
-
▼
June
(29)
0 Komentar
Post a Comment