Pendidikan Islam : Suatu Analisis (6)

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)


LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMANTAPKAN LAGI SISTEM PENDIDIKAN MASAKINI

Berdasarkan beberapa pembacaan yang telah dilakukan untuk mendapatkan maklumat mengenai perkembangan Sistem Pendidikan Islam di Malaysia kami mendapati bahawa pihak kerajaan juga sebenarnya telah mengambil langkah yang tertentu untuk menerapkan nilai-nilai Sistem Pendidikan Islam dalam usaha untuk memantapkan lagi sistem pendidikan yang telah sedia ada. Terdapat langkah-langkah yang masih diperingkat cadangan dan ada juga yang telah mula dilaksanakan.

Di antara langkah-langkah tersebut adalah :

•Kurikulum Baru Pendidikan Islam bagi Sekolah Rendah dan Menengah

Kurikulum Baru Pendidikan Islam ini akan memberikan tumpuan lebih khusus kepada perkara yang diajar dan pembabitan murid adalah lebih tinggi di dalam pengajaran - pembelajaran. Kurikulum baru ini juga memberi penekanan kepada nilai akhlak bagi membentuk generasi berakhlak disamping memberi penekanan kepada makna dan falsafah setiap ibadah yang dilakukan. Pengolahan kurikulum ini juga mengambil kira mata pelajaran lain secara sepadu, termasuk isu-isu semasa. Kurikulum ini perlu sentiasa dikaji dan dipertingkatkan aspek pendidikannya supaya selaras dengan cabaran dan masalah yang dihadapi oleh golongan berkenaan.

Menurut Muhammad Syafie, Pengarah Bahagian Pendidikan Islam dan Moral, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Kementerian Pendidikan, kurikulum baru ini telah dilaksanakan sepenuhnya bermula pada tahun 1998. Sebagai permulaannya 40 buah sekolah menengah dan rendah telah dipilih di seluruh negara untuk tempoh percubaan selama setahun.

•Kurikulum Baru Pendidikan Islam Bagi Sekolah Aliran Agama

Kurikulum baru yang dicadangkan akan menggunakan Kurikulum Pendidikan Islam Bersepadu yang menyelitkan unsur-unsur bestari iaitu guru bertindak sebagai fasilitator. Objektif kurikulum baru ini bertujuan memperkukuhkan iman dan taqwa, sambil menerapkan nilai dan memperkukuhkan akhlak para pelajar. Untuk tujuan tersebut, para pelajar perlu memahami makna dan amalan-amalan agama. Kurikulum bersepadu ini juga dapat menyemai minda para pelajar bahawa pendidikan Islam merupakan suatu perkara yang mudah dan menyeronokkan. Apa yang lebih penting, kurikulum ini kelak akan menjanakan pelajar yang mampu berfikir sendiri.

•Mewujudkan Latihan Perguruan yang Lebih Bersepadu

Guru merupakan tunjang utama dalam menentukan keberkesanan pembelajaran para pelajar. Oleh itu latihan perguruan yang sedia ada sekarang perlu dikaji semula selaras dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh, matapelajaran selain daripada pendidikan Islam perlu diajar dengan menyelitkan unsur-unsur keislaman / murni supaya para pelajar mendapat lebih pendedahan kepada pengertian Islam yang syumul.

•Memberikan Bantuan Yang Lebih Menyeluruh

Di dalam usaha untuk memartabatkan Sistem Pendidikan Islam, pihak Kerajaan perlulah perihatin terhadap masalah-masalah yang di hadapi oleh sekolah-sekolah Agama samada dari segi kewangan, peralatan, kemudahan mahupun masalah pengurusan. Dengan adanya bantuan peralatan dan pelbagai kemudahan, maka sudah tentulah akan lebih memudahkan lagi sekolah-sekolah agama untuk menyediakan seasana pembelajaran yang selesa kepada pelajar-pelajarnya.

sumber hikmahmedia.net

2 Komentar

  1. Anonymous Said,

    salam ntok sume perjuang2 islam..saya xtw pon wujudnya blog ni..ni pon ada yg bgtw stelah saya utara kn idea yg saya bru jmpe..(jmpe time smyg,,hehee,,nmak sgt smyg x khusyuk..) saya jmpe method/solution ntok di terapkn dlm sstem pendidikn..dr pringkat tdika/pra-sekolah hingga pringkat pekerjaan..tapi bnde yg same pon..mgkn nmpak mcm remeh..tp mgkin ini adalah kuncinya.. dont know...but i think we should try..kot.. research pn mgkin perlu untuk mgkaji penerimaan org2 d m'sia trhdp apa yg ingin saya rancangkn.. wallahualam..

    Ditulis oleh

     
  2. dyana05 Said,

    ntok cntact saya yg di ats di dlie_dhiya05@hotmail.com..assalamualaikm..

    Ditulis oleh

     

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget