Transformasi Pendidikan Malaysia Melalui Transformasi Politik Pendidikan (Ketua GAMIS Acheh)

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)


Dengan Kongres Pendidikan Nasional yang akan dianjurkan oleh Gabungan Mahasiswa Se-Malaysia. Diharapkan semua pihak dan elemen dapat memberi dokongan sepenuhnya kepada GAMIS sebagai platform gabungan suara dan resolusi untuk merejunavasikan semula pendidikan nasional. Yang selama ini dilihat kebelakangan ini muncul beberapa dampak effect negatif yang mendominasi anak bangsa ini.

"Potensi guru mestilah di ‘update’ kan dari masa ke semasa. Tidak hanya terpacu pada satu periode atau zaman sahaja. Guru adalah ibarat google. Google adalah program maklumat yang sentiasa di update dan sekali klik maklumat terpapar berjela-jela. Begitu juga guru sebagai aktualisasi intelektual. Tetapi, bagi melahirkan guru seperti google mestilah dimobilasi secara konsisten oleh kerajaan" - Mohd Zaim Irsyad bin Zainal Abidin, Ketua GAMIS Cawangan, IAIN Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia

Dengan Kongres Pendidikan Nasional yang akan dianjurkan oleh Gabungan Mahasiswa Se-Malaysia. Diharapkan semua pihak dan elemen dapat memberi dokongan sepenuhnya kepada GAMIS sebagai platform gabungan suara dan resolusi untuk merejunavasikan semula pendidikan nasional. Yang selama ini dilihat kebelakangan ini muncul beberapa dampak effect negatif yang mendominasi anak bangsa ini.

Kelemahan pendidikan jika diamati secara kampung hanya guru dan sekolah sahaja yang menjadi subjek kesalahan. Persoalannya, adakah hanya sektor ini sahaja yang terdapat dalam lembaga pendidikan? Tentunya tidak, di sebalik terdapat berbagai elemen pendidikan yang berfungsi memacu sistem pendidikan Negara. Tidak kiralah samada pemegang politik pendidikan, administrasi pendidikan (birokrat), guru atau pelajar.

Namun begitu, yang menjadi garis besar kepada sistem pendidikan ialah penekanan di dalam substansi pendidikan yang akan diterapkan kepada pelajar, adakah substansi itu mengajarkan nilai yang baik atau sebaliknya, atau hanya mengajar seputar akademik dan keperluan subjek tanpa menitikkan beratkan didikan akhlak dan nilai yang baik. Secara umum substansi yang telah ditetapkan oleh pengatur kebijakan atau politik pendidikan masih banyak rongak dan rompong. Intinya, nyata kelemahan pelajar era sekarang, contohnya peningkatan kes juvana, budak mafia, kelahiran anak luar nikah padahal masih dibangku sekolah lagi, kurang ajar terhadap ibu bapa apalagi guru, hedonisme, melakukan tindak jenayah yang membahayakan dan lain-lain lagi kes jenayah diiringi peningkatan kes dari masa ke semasa.

Kelemahan ini tampak kerana nilai substansi keislaman dan moral tidak diserapkan secara langsung. Meskipun terdapat J-Qaf, fardhu ain, pendidikan moral dan sebagainya. Jika ia diterapkan sekalipun, masih lagi belum memadai dan mencukupi.. Secara tidak langsung pelajar-pelajar telah terdidik dengan nasionalisme, anarkisme, sellfishme, admoralisme, ikhtilatisme, hedonisme dan lain-lain aneka lagi isme criminal yang lain. Inilah kebobrokan sistem pendidikan kolonial yang diwarisi, diberlakukan hanya semata-mata untuk membuat pengasingan antara substansi subjek agama dan akademik.

Potensi guru mestilah di ‘update’ kan dari masa ke semasa. Tidak hanya terpacu pada satu periode atau zaman sahaja. Guru adalah ibarat google. Google adalah program maklumat yang sentiasa di update dan sekali klik maklumat terpapar berjela-jela. Begitu juga guru sebagai aktualisasi intelektual. Tetapi, bagi melahirkan guru seperti google mestilah dimobilasi secara konsisten oleh kerajaan..Seperti pelatihan, pengembangan, pembekalan maklumat kepada guru melalui berbagai bentuk mekanisme dan lain-lain bagi meningkatkan kualiti guru sekaligus kualiti anak bangsa. Misi guru adalah misi kemajuan dan moralis. Namun di sinilah guru tersepit, mencari jalan keluar dicelah-celah polemik pendidikan yang masih tidak efektif sistem dan perlaksanaannya. Kadang sang pengatur dan pencatur yang berada di atas sering kali menyalahkan guru jika kualiti kurikulum, ko-kurikulum dan syakhsiyah pelajar berada di tahap yang minima. Walhal golongan politik pendidikan terus mengambil manfaat, kononnya melaksanakan projek untuk pembangunan pendidikan dan memajukan ekonomi demi kepentingan anak bangsa, serta projek J-Qaf yang dilakukan secara ala kadar (tujuan citra politik)..

Dimanakah maruah pendidikan kita.. Setiap kebijakan dan putusan yang diambil, sangat sedikit menguntungkan anak bangsa, selebihnya.......faham-faham sendirila...

Terus, apakah solusinya.... Sepertinya bagai pungguk merindukan Musytari, menunggu dan terus menanti, padahal dengan bulan pun tidak bersua. Justeru itu, beberapa elemen dan segmen yang harus dibaiki termasuklah:

1. Menentukan semula dasar pendidikan negara sebelum ini kepada bentuk yang menerapkan nilai-nilai rabbani dan moral yang tinggi, mengambil kira keperluan moderat dan mengutamakan perpaduan nasional dan identiti kebangsaan.

2. Institusi pendidikan mestilah melahirkan guru yang kompeten serta berpotensi. Yang mencakupi dengan keperluan dasar dan trend global semasa. Serta tidak melakukan pencabulan terhadap hak-hak guru-guru.

3. Lengkapi fasiliti pendidikan tanpa mengira wajah politik atau kaum. Termasuk untuk update potensi guru dan memberikan pendidikan yang berkualiti kepada anak bangsa.

4. Beri peluang seluas-luasnya kepada pelajar untuk terus belajar dan berkarya disamping meningkatkan potensi mereka. Jangan disekat ruang demokrasi mereka asalkan mereka tidak melanggar etika dan prinsip Islam (etc: pembatalan MoU Al-Azhar).

5. Hindari rasuah, korupsi, kronisme dan nepotisme dan bermacam-macam lagi penyelewengan dalam penyelenggaraan administrasi atau membangun projek pendidikan. Dan dana kewangan haruslah digunakan secara efisien dan konsisten. Kebijakan yang diambil jangan sesekali merugikan anak bangsa. (etc; PPSMI)

Beberapa perkara di atas adalah beberapa penilaian saya berkenaan dengan sistem pendidikan negara. Bayangkan jika cadangan di atas dilaksanakan secara efektif, namun perihal negatif tetap akan berlaku dan bergelegar dikalangan pelajar dan sekeliling kita selagimana pihak kerajaan masih tidak menutup punca-punca berlakunya kejahatan, seperti unsur pornografi di television, diskotik, gejala mafia, dan lain-lain perkara yang menyumbangkan kepada kejahatan dan perlanggaran. Ketegasan undang-undang sangatlah dituntut.

Sejauh manakah sistem pendidikan negara yang berlaku kini mampu bertahan. Adakah pendidikan yang sedia ada ini mampu melahirkan dan membentuk landskap generasi dan pemimpin akan datang yang lebih berpotensi, berkeintelektualan, berdaya saing, aktualisasi dan fungsionalisasi sebagai sosial kontrol. Apa yang diharapkan, seolah-olah generasi akan datang muncul dan mampu memperbaiki kembali struktur politik dan sosial supaya tidak lagi berlaku seperti sekarang yang sedang mengalami kemerosotan dan kebobrokan akibat tangan-tangan yang celaka.

Oleh yang demikian itu, haruslah dibaiki kembali struktur yang dilihat cacat itu. Dan saya yakin kerajaan sangat bersungguh-sungguh meningkatkan mutu dan kualiti pendidikan. Sesungguhnya demokrasi yang dilaung-laungkan selama ini tidak akan dapat berdiri sendiri melainkan jika rakyat dan masyarakatnya dibangunkan dengan kematangan toleransi, kematangan budaya, kematangan tradisi, kematangan karakter dan sikap serta beberapa aspek yang lain. Dan kesemua kematangan ini tidak dapat dibangunkan melainkan dengan kematangan pendidikan dikalangan rakyat dan masyarakat. Maka dengan itu sistem pendidikan haruslah direjunavensikan dengan sesungguhnya demi kemajuan agama, bangsa dan tanah air....

Mohd Zaim Irsyad bin Zainal Abidin,

Ketua GAMIS Cawangan,

IAIN Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget