Selayang Pandang Sistem Pendidikan Masa Kini - GAMIS UUM

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)




Selayang pandang sistem pendidikan masa kini

Oleh: Mohd Arif Juhani Bin Abdul Rahman*

Pendidikan merupakan suatu elemen yang maha penting dalam proses membentuk sesebuah jati diri bangsa dan ketamadunan bangsa tersebut. Maka pendidikan adalah perkara yang paling mendasar yang perlu disediakan modul dan model yang tepat kerana kegagalan sistem pendidikan yang dibina oleh kita hanya akan menyebabkan keburukan yang bukan bersifat jangka masa pendek tetapi mampu merosakkan dan menjahanamkan seluruh generasi yang seterusnya.

Dalam hal ini, perlu kita muhasabah diri ini tentang apakah kejayaan yang telah kita raih dengan mengguna pakai sistem pendidikan pada hari ini. Kita tidak menafikan betapa di sana telah wujud beberapa kumpulan profesional yang berjaya menempa nama baik dalam dan luar negara.

Namun perlu kita sedari bahawa kadar jenayah yang berlaku dalam negara pada ketika ini turut disebabkan oleh sistem pendidikan kita yang bobrok. Secara dangkalnya boleh sahaja kita membina hipotesis iaitu “semakin banyak institusi pendidikan ditubuhkan, semakin tinggi kadar jenayah yang berlaku dikalangan belia.”

Hal ini boleh disanggah namun hakikatnya majoriti akan mengakui akan kebenaran hal tersebut. Sebagaimana ekonomi mesti dibangunkan terlebih dahulu sebelum kestabilan politik dapat dicapai maka begitu jugalah dalam membentuk generasi yang berbudi pekerti, mesti dibangunkan sistem pendidikan yang ampuh sebelum boleh untuk kita berbicara soal membangunkan infrastruktur negara kelas pertama.

Kegagalan kita untuk membina keperibadian yang unggul dalam diri generasi pelapis hanya menyebabkan mereka menggunakan infrastruktur kelas pertama dengan menggunakan akal kelas ketiga atau keempat. Nilai etika harus diberi penekanan dalam erti kata sebenarnya dalam konteks ini. Empat komponen dalam diri manusia itu harus dididik secara seimbang iaitu akal, fizikal, roh (atau hati) dan nafsu.

Membina sistem pendidikan haruslah dilihat dengan menggunakan lensa kaca mata tamadun Islam dahulu yang bukan sahaja memiliki daya intelektual yang tinggi namun pada ketika yang sama turut ditekankan juga kepada aspek disiplin diri atau adab.

Menggunakan falsafah pendidikan barat tidaklah menjadi suatu kesalahan bahkan memang asalnya segala falsafah barat itu kebanyakannya diambil daripada segala khazanah keilmuan daripada tamadun Islam tetapi mereka melakukan aktiviti sekularisasi dalam segala aspek sehingga memisahkan nilai kerohanian atau nilai aqidah yang terdapat dalam setiap disiplin ilmu dan pada ketika ini kita pula gagal untuk menapis atau menyaring nilai sekular (desekularisasi atau Islamisasi) dengan apa yang tidak sesuai dengan suasana kehidupan Islami dan hal tersebut hanya akan menambahkan kepincangan yang sedia ada.

Kita tidak menafikan barat memiliki sistem pendidikan yang canggih dan teratur yang sesuai diaplikasikan oleh banyak negara dalam dunia ini. Namun siapa pula dapat menafikan bahawa kehidupan harian mereka turut menunjukkan betapa sistem yang diguna pakai hanya melahirkan manusia yang cekap dari sudut keilmuan semata-mata tetapi gagal mencapai maksud keinsanan dalam erti kata yang sebenarnya. Siapa dapat menafikan bahawa krisis dunia yang berlaku pada hari ini dilakukan oleh negara yang tinggi nilai keilmuannya namun compang camping dalam meletakkan nilai keinsanan dalam melakukan sesuatu tindakan.

Sudut pandang kita seharusnya lebih meluas dan meliputi kedua-dua aspek iaitu untuk melahirkan insan yang berilmu dan berbudi pekerti mulia. Disinilah Islam telah memberikan garis panduan yang jelas yang sesuai untuk diikuti bukan sahaja oleh umat Islam bahkan kepada mereka yang belum menerima hidayah Islam lagi.

Ketamadunan yang telah dibina dengan menggunakan sumber agung Islam iaitu Al-Quran dan Sunnah telah membuktikan hal yang sedemikian. Kejayaan kerajaan Islam dahulu membina empayar Islam yang dikagumi dan digeruni merupakan bukti bahawa sistem pendidikan yang diamalkan telah berjaya melahirkan manusia yang meletakkan nilai keinsanan mendahului nilai kebendaan atau materialistik.

Sistem pendidikan juga tidak seharusnya dan semestinya hanya berlangsung di persekitaran sekolah semata-mata tetapi perlu merangkumi keseluruhan kehidupan harian masyarakat kita atau boleh juga disebut sebagai sistem pendidikan tidak langsung. Hal ini pula pastilah menuntut komitmen keseluruhan anggota masyarakat.
Bentuk kehidupan yang sempurna akan membantu memperkuatkan keperibadian akal budi dan kematangan generasi ketika ini untuk menempuh alam dewasa yang lebih mencabar. Desakan reformasi dalam sistem pendidikan tidak seharusnya ditekankan hanya kepada kerajaan tetapi juga kepada badan-badan agama, NGO-NGO, media massa dan cetak dan sebagainya. Kegagalan kerajaan untuk menambah baik sistem pendidikan harus dibantu oleh semua komponen dalam masyarakat.

Polisi baru terhadap media penyiaran harus ditekankan. Rancangan yang berkualiti yang dapat membantu menjayakan proses pembangunan insan harus dituntut diperbanyakkan. Keinginan yang tinggi untuk melihat kejayaan sistem pendidikan tidak akan berhasil jika aspirasi ini tidak disambut oleh golongan pendidik, ibu bapa, dan anggota masyarakat. Seharusnya ketiga-tiga golongan ini mampu mengisi kekosongan sebagai contoh teladan yang boleh diikuti oleh generasi muda.

Sebagaimana tiada jihad sebelum dakwah dan tiada dakwah sebelum ilmu dan kebijaksanaan maka dalam hal ini kasih sayang harus disebarkan terlebih dahulu sebelum memikirkan apakah bentuk hukuman yang selayaknya diberikan kepada mereka yang ingkar mengikut disiplin.

Tahniah kepada GAMIS di atas komitmen yang ditunjukkan dengan menunaikan amanah tanggungjawab sosial demi memastikan umat Islam di Malaysia khususnya dan masyarakat lain umumnya dapat menjalani kehidupan dengan dipandu oleh nilai-nilai kemanusiaan yang sejati dan tidak meletakkan nilai materialistik mengatasi segala-galanya yang mana di sini GAMIS berkeyakinan bahawa sistem pendidikan yang betul dan lurus akan memandu masyarakat merencanakan kehidupan dengan lebih baik.

Istilah tajdid dan islah yang menjadi pegangan gerakan mahasiswa menjadikan kongres yang bakal diadakan kelak sebagai manifestasi kepada semboyan tersebut. Teruskan perjuangan kalian dalam memartabatkan Islam dalam kehidupan masyarakat dalam negara ini.

Bukan anda tapi kita akan bersama-sama berusaha berganding bahu membantu kepimpinan negara dalam rangka membentuk kehidupan masyarakat yang selari dengan prinsip keinsanan yang pastinya akan tetap berada di atas landasan syariat.

Selamat menjayakan Kongres Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara 2009.
——————
*Penulis merupakan Exco Hubungan Luar & Antarabangsa Rakan Masjid Sultanah Bahiyah, Universiti Utara Malaysia (UUM)

1 Comment

  1. Anonymous Said,

    I am regular reader, how are you everybody? This post posted at this web site is truly fastidious.


    Here is my website - raspberry ketones

    Ditulis oleh

     

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget