Agendakan Transformasi Sistem Pendidikan Islam Negara - agenda Satu Malaysia

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Antara perubahan yang saya amat kagumi kepada Dato’ Seri dalam penstrukturan kabinetnya adalah menaiktarafkan taklifan Menteri Pelajaran sebagai kementerian terpenting seiring dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Dahulunya jawatan Timbalan Perdana Menteri akan beriringan dengan jawatan Menteri Pertahanan atau Menteri Kewangan. Ternyata, krisis demi krisis yang berlaku dalam sektor pendidikan amat difahami oleh Perdana Menteri keenam ini akan kesannya.

Pertamanya, tahniah diucapkan kepada Dato’ Seri Najib kerana melakukan satu transformasi yang saya kira banyak anjakan positif yang berlaku. Menjadi Perdana Menteri kepada sebuah Negara yang berlandskapkan rakyat majmuk pelbagai pendirian dan fahaman, sudah pasti bukan satu tugas yang mudah. Pasti ada terkorban dalam meniti titian impak kejayaan.

Antara perubahan yang saya amat kagumi kepada Dato’ Seri dalam penstrukturan kabinetnya adalah menaiktarafkan taklifan Menteri Pelajaran sebagai kementerian terpenting seiring dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Dahulunya jawatan Timbalan Perdana Menteri akan beriringan dengan jawatan Menteri Pertahanan atau Menteri Kewangan. Ternyata, krisis demi krisis yang berlaku dalam sektor pendidikan amat difahami oleh Perdana Menteri keenam ini akan kesannya . Negara berada di ambang bahaya jika generasi masa hadapan hancur aspek pembangunan jatidiri insaniah mereka. Tidak berguna wang berjuta jika mentaliti rakyat masih lagi rela tergadai integriti menghambakan diri pada ketuhanan rasuah dan jenayah lain. Tidak berguna juga peralatan dan senjata yang canggih jika sumber manusia sebagai agen pertahanan dibelenggu kehitaman sosial.

Dalam menghadam ucapan beliau mengenai aspirasi satu Malaysia, saya amat tertarik dengan idea beliau bahawa dalam meletakkan konsep kekitaan dan kesaksamaan, namun prinsip keadilannya adalah terletak pada meletakkan sesuatu pada yang hak. Ini bermakna pemberian hak adalah sesuai dengan posisi masing-masing.

Menterjemahkan intipati ucapan beliau bahawa kita adalah sebuah keluarga yang besar, suka saya menarik perhatian seluruh rakyat tidak kira bangsa dan agama kepada perihal masalah sosial yang berlaku di kalangan generasi muda khususnya generasi muda Melayu. Saya tekankan perihal masalah kaum Melayu kerana berdasarkan Statistik menunjukkan bahawa pecahan penduduk Malaysia mengikut kaum adalah 65.1 peratus daripada etnik Melayu dan bumiputera, 26 peratus etnik Cina dan 7.7 peratus etnik India. Pemulihan masalah akhlak generasi kaum majoriti harus dijadikan agenda satu Malaysia kerana kita tidak boleh menafikan kestabilan kaum majority adalah berkadar langusng dengan kestabilan sesebuah negara keseluruhannya..Seandainya ketempangan sosial terus dijuarai kaum majority, bukan sahaja kaum tersebut merasai impaknya, malah ia turut membahayakan kaum-kaum lain.

Antara punca dikenalpasti menjadi virus kepada merebaknya kebobrokan sosial ini adalah masalah kecelaruan atau kekacauan jiwa di kalangan anak muda Melayu. Masalah ini dilihat semakin serius berikutan dengan pendedahan statisitik yang menakutkan. sepanjang 2007, sejumlah 1,836 kes jenayah dilaporkan dengan 3,383 pelajar ditahan. Angka itu meningkat sebanyak 382 kes kepada 2,218 kes tahun lalu yang menyaksikan seramai 3,725 pelajar ditahan.Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye pula mendedahkan, dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini saja, seramai 295 pelajar berusia antara 13 hingga 18 tahun terbabit pelbagai kes jenayah termasuk membunuh. Keadaan juga tiada jauh bezanya di sekolah. Hasil kajian Petunjuk Keselamatan dan Jenayah di Sekolah anjuran Universiti Malaya yang diumumkan tahun lalu, menunjukkan empat masalah utama di sekolah adalah kecurian, buli, pergaduhan dan gangsterisme atau samseng.

Justeru, hanya satu sahaja pengubat kepada masalah jiwa sepertimana diketahui umum. Ibu rawatan kepada penyakit jiwa adalah agama. Fenomena agama adalah fenomena universal manusia. Walaupun evolusi social telah mengubah orentasi dan pegangan kepada agama,yang mengakibatkan pemisahan agama dari pemerintahan yang berlaku dalamsejarah tamadun Barat dan Islam pada satu masa dulu, namun ia tidak sama sekali menidakkan kewujudan dan peranan agama dalam membentuk nilai dalam sebuah masyarakat sehingga kini. Namun persoalan yang ingin ditimbulkan di sini, meskipun, akses pengajian Islam semakin meluas, namun mengapa subjek pendidikan Islam di sekolah-sekolah dan universiti tidak mampu membentuk peribadi anak muda kini? Mereka belajar pendidikan Islam namun produksi yang terhasil tetap ramai yang buta Al-Quran.

Konklusinya, dalam usaha menjayakan agenda Satu Malaysia, pembersihan kepincangan sosial di kalangan anak muda terutama Melayu jangan dilupakan oleh jentera kerajaan khususnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya sementelah setiap kali menjelang pendedahan statistic, kaum ini menjuarai jumlah tertinggi. Kita tidak mahu dalam meniti arus kemajuan berlipat ganda pada masa hadapan, penjenayah, perakus dan perosak masyarakat turut sama bertambah bilangannya. Kerajaan dirayu, transformasikan system pendidikan Islam di Malaysia. Hentikan pensekularan pendidikan Islam dalam system pendidikan negara. Rakyat Malaysia, ayuh bersatu selamatkan keharmonian generasi masa depan Malaysia.

Siti Nurul Munawirah Bt Mohamad Roslan Timbalan Setiausaha Agong GAMIS 2008-2009
merangkap Setiausaha Agong SIGMA 2008-2009

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget