Perjuangan Merejuvenasikan Pendidikan Islam, Jangan Hanya Sekadar Berkongres

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

GAMIS memandang tinggi usaha pentransformasian sistem pendidikan negara yang sedang giat diusahaka oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tan Sri Muhyiddin di dalam ucapannya sewaktu merngucapkan amanat sulung dilihat sebagai berkata kerajaan akan mendapatkan khidmat pakar dalam dan luar negara bagi menilai dan mengkaji pencapaian sistem pendidikan negara yang sedia ada.

Mengambil peluang ini, ahli Majlis Tertinggi GAMIS merangkap pengerusi BBMN, Mohd Hilman Nordin ketika ditemui berkata, "GAMIS amat mengharapkan kepincangan sistem pendidikan Islam tidak tercicir dalam perhatian beliau. Kita mengharapkan agar resolusi bertindak daripada Kongres Bertindak Penrejuvenasian Pendidikan Islam Negara yang bakal kami hantar dalam bentuk memerandum, mengumpulkan cadangan dan analisa pakar-pakar akademik dalam bidang ini akan turut diambilkira sebagai sumber rujukan kementerian dan Suruhanjaya Khas Kabinet Pembangunan Sumber manusia, sebuah suruhanjaya khas yang baru ditubuhkan oleh Perdana Menteri.

Beliau yang juga merupakan Timbalan Pengarah 1 Kongres Bertindak ini turut memberitahu bahawa perjuangan GAMIS dalam menuntut perubahan terhadap sistem pendidikan Islam Negara tidak hanya akan terhenti setakat perlaksanaan kongres." Perjuangan memurnikan Pendidikan Islam yang telah lama disekularkan dalam sistem pendidikan negara kita, sehingga melahirkan lebih ramai orang Islam yang buta Al-Quran apatah lagi jauh dari cara hidup Islam sebenar, menuntut pengorbana, masa dan kesungguhan yang berterusan serta komited oleh generasi sekarang. Usaha kita kini yang akan menentukan apakah akan berlaku sedikit pencerahan kepada masalah sosial anak-anak kita masa hadapan "

Menemui Nurul Hayati, Setiausaha 1 Kongres Bertindak Penrejuvenasian Pendidikan Islam Negara, Gamisdaily turut dimaklumkan bahawa GAMIS juga dalam rangka kerja untuk mendapatkan persetujuan kerjasama serta sokongan daripada pertubuhan mahasiswa Islam lain seperti PKPIM dan KARISMA

Kongres Bertindak Penrejuvenasian Pendidikan Islam Negara dijadualkan berlangsung pada 11 Julai 2009, di Dewan Masjid Putrajaya.

Sukarelawan yang berminat boleh menghantar nama penuh dan no telefon kepada ketua sukarelawan Kongres Bertindak Penrejuvenasian Pendidikan Islam Negara , Saudari Haslina - 013-6460813


0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget