Jurusan agama perlu diceburi pelajar minda kelas pertama
SYABAS dan tahniah diucapkan kepada ibu bapa yang anak mereka berjaya mendapat tempat di institut pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) sama ada dalam atau luar negara. Kita berbangga kerana mempunyai generasi pelapis yang semakin meningkat tahap kecemerlangan dari semasa ke semasa.
Namun, kecemerlangan bukan diukur atas kertas saja. Apa yang lebih penting adalah kecemerlangan aspek emosi, intelek, rohani dan jasmani perlu seiringan.
Ingin dibangkitkan ialah ada segelintir masyarakat sejak dulu hingga kini menganggap pelajar atau anak yang kurang cemerlang patut dimasukkan dalam jurusan agama. Ia mungkin disebabkan pelajar itu tidak diterima mengikuti pengajian dalam bidang profesional dan komersial.
Ada benar penyataan yang menyatakan, daripada pelajar itu tidak mendapat apa-apa langsung, sekurang-kurangnya dengan mengikuti jurusan agama mereka dapat membekalkan diri dengan ilmu agama dan mampu mengajar kelak.
Jurusan agama dianggap jurusan kelas kedua, tidak memiliki nilai komersial dan ketinggalan zaman. Maka atas faktor itulah sukar untuk menemui pelajar cemerlang memilih jurusan agama sebagai pilihan utama. Jika ada pun, alasannya bidang agama subjeknya mudah untuk lulus.
Seharusnya kualiti pelajar yang diterima mempelajari bidang agama perlu seiring tahap kecemerlangan pelajar jurusan sains, perundangan dan jurusan lain. Untuk memahami agama memerlukan minda kelas pertama.
Pelajar yang bijak dan cemerlang bakal memahami agama dengan baik. Bahkan mereka boleh dianggap sebagai 'doktor' atau 'jurutera' pembangunan modal insan kepada masyarakat dan ummah keseluruhannya.
Hakikatnya, bidang agama bukan bidang picisan yang tidak mempunyai nilai. Apatah lagi dianggap bidang yang mudah. Bidang ini juga memerlukan keseriusan dan kecerdikan minda kelas pertama kerana untuk menilai maklumat agama yang pelbagai memerlukan ketekunan tinggi.
Bidang ini bukan bertujuan melahirkan penceramah di masjid atau surau yang hanya menjanjikan syurga atau neraka, apatah lagi mengambil kesempatan di atas kejahilan orang lain. Tetapi, ia adalah amanah kepada ilmu. Mana mungkin pelajar bidang agama terdiri daripada yang hanya cukup makan.
Jika diperhatikan kebanyakan pelajar jurusan agama mendapat kelulusan lebih rendah berbanding jurusan lain. Amat sedikit pelajar cemerlang memilih jurusan agama sebagai bidang pengajian pada peringkat lebih tinggi.
Kesan daripada bidang agama yang dikuasai pelajar 'cukup makan', ia menghumban generasi ini kepada pemikiran dan pengamalan agama yang jauh tersasar daripada roh syariat. Mereka sekadar menjadi pelengkap majlis, memenuhi masa terluang antara Maghrib dan Isyak di masjid atau tukang menyediakan air penawar.
Jika mentaliti masyarakat khususnya pelajar memiliki minda kelas pertama masih melihat bidang agama sebagai kelas kedua, maka pada dekad akan datang negara akan dipenuhi golongan agamawan yang mandul dan tidak dapat menyumbang ke arah kemaslahatan ummah.
MARDIANA MAT ISHAK,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Sumber: Berita Harian
Pengenalan
Objektif IPPIN
2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.
3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.
Organisasi Ippin
PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said
TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply
SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan
TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob
BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad
TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak
BIRO BERTINDAK
BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi
BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin
BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha
BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif
BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli
Muat Turun Di Sini
Labels
- Gamisdaily (9)
- Kenyataan Media (8)
- Pandangan (21)
- Pendidikan (21)
- PENGUMUMAN (9)
- pogram (2)
- program (1)
- Tokoh Akademik (1)
- Umum (7)
Blog Archive
-
▼
2009
(83)
-
▼
May
(27)
- Teori Darwinisme dalam pendidikan di Malaysia
- Berpelajaran Tidak Berpendidikan
- Buntunya Bapa Terhadap Pendidikan Anaknya
- Mahasiswa Islam UPSI menyokong penuh Kongres Rejuv...
- Isu2 Berkaitan Pendidikan Islam
- Cabaran Kongres Pertama: Isu2 Berkaitan Pendidikan...
- Artikel Sokongan Ke Arah Keperluan Kongres Dari Be...
- Syeikh Zubeir Al-Filfulani Tokoh Pendidikan Islam ...
- Bersempena Dengan Kongres Pendidikan Islam,GAMIS -...
- Selayang Pandang Sistem Pendidikan Masa Kini - GAM...
- Artikel Sokongan Ke Arah Keperluan Kongres Dari Be...
- Artikel Sokongan Ke Arah Relevansi Kongres Dari Ut...
- Kod Promosi Blog
- Kongres Pendidikan Islam GAMIS Platform Terbaik Bi...
- KELOMPANGAN DAN MASALAH DALAM SISTEM PENDIDIKAN NE...
- Kongres Rejuvenasi '09 : Para Pembentang Kertas Kerja
- Hukuman Merotan Hanya Merawat, Bukan Mencegah
- Gubal Pendidikan Perpaduan
- Sejarah Pendidikan Islam
- SEJARAH PENDIDIKAN DI MALAYSIA
- Agendakan Transformasi Sistem Pendidikan Islam Neg...
- Perjuangan Merejuvenasikan Pendidikan Islam, Janga...
- Transformasi Pendidikan Malaysia Melalui Transform...
- Penilaian Mahasiswa Terhadap Sistem Pendidikan dan...
- Makluman Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidi...
- Kongres Bertindak Rejuvenasi Sistem Pendidikan Isl...
- Pembuka Bicara Sidang Redaksi Publisiti
-
▼
May
(27)
0 Komentar
Post a Comment