Mahasiswa Islam UPSI menyokong penuh Kongres Rejuvenasi Pendidikan Islam Negara, GAMIS
Mukaddimah
Selaku universiti yang sememangnya fokus utama dan totalnya adalah pendidikan, mahasiswa Islam UPSI khususnya, menyokong penuh dan mengucapkan tahniah kepada GAMIS diatas usaha menyediakan platform perbincangan serius mengenai pendidikan Negara.
Gabungan Mahasiswa Islam terus melangkah kehadapan dengan menganjurkan satu kongres yang membincangkan isi pendidikan yang sememangnya menjadi perkara fundamental yang amat signifikan dalam membangun masyarakat.
Platform Perbincangan Kritikal Terhadap Central Crisis Dalam Pendidikan
Sememangnya perbincangan kritikal dengan menampilkan tokoh-tokoh terkemuka yang pakar dalam bidang pendidikan adalah ideal dalam merungkai central crisis terhadap permasalahan ummah terutamanya remaja.
Kita melihat central crisis utama yang bermain dalam isi masyarakat semasa ialah berkaitan dengan the lost of aqidah and adab. Apabila berlaku the lost of understanding in aqidah and adab, maka sudah tentu asasnya ialah pendidikan agama (Islam) sebagai penyelesaian terbaik.
Pendidikan merupakan agen perubahan kepada sesebuah masyarakat. Seperti kata Nelson Mandela : “Education is the most powerful weapon to change the world” adalah dipersetuji benar.
Sejarah telah memaparkan kepada kita bahawa dalam memulakan sesuatu perubahan yang menyeluruh, perkara yang utama perlu dilihat ialah akar tunjang atau asas yang menjadi punca sesuatu masalah.
Hal ini dibuktikan melalui pendekatan reformasi melalui pendidikan dan peranan Sekolah (madrasah) Abu Hamid Al-Ghazali sekitar tahun 505 H / 1106 M dalam melakukan perubahan terhadap masyarakat.
Model Mencari Central Crisis Al-Ghazali dan Al-Banna
Usaha al-Ghazali dalam memperbetulkan masyarakat yang mengalami pelbagai krisis pemikiran seperti kenfanatikan mazhab, pengaruh kefahaman batiniyah, penyelewangan ahli falsafah, perebutan kuasa politik dan kesesatan ahli sufi yang menyebabkan central ciris mengapa lemah dan tidak bermayanya umat Islam sewaktu itu dalam berdepan dengan kuasa Kristian dan tentera Salib adalah menerusi kajian lengkap, diagnosis, ulangkaji model pemikiran semasa dan kegiatan-kegiatannya.
Setelah mengenal pasti puncanya, barulah proses reformasi dilaksanakan menerusi madrasah al-Ghazali yang akhirnya berjaya melahirkan generasi hebat selepasnya seperti Salahuddin al-Ayyubi.
Begitu juga model pendidikan holisitik Imam Hassan al-Banna. Buku Pendidikan Islam dan Sekolah Hassan Al-Banna karangan Dr. Yusuf al-Qardhawi menjelaskan bahawa asas utama pembinaan generasi hebat ikhwan bermula dengan melihat kepada asas utama iaitu ilmu wahyu atau ketuhanan itu sendiri.
Kemudiannya beralih kepada pembentukan pendidikan holistik aspek akal (intelek), akhlak, jihad , jasmani , emosi dan kenegaraan. Maka, menerusinya lahirlah sebuah generasi yang hebat yang tatkala melakukan kesilapan kecil atau besar seraya menyedarinya dan terus bertaubat serta memohon keampunan Allah.
Kesimpulan
Kongres Rejuvenasi Pendidikan Negara dilihat sebagai wadah yang positif dalam melaksanakan diagnosis, kajian-kajian punca dan langkah penyelesaian dalam melaksanakan rejuvenasi pendidikan negara.
Namun begitu, perbincangan mengenainya tidaklah terhenti setakat kongres ini sahaja dan diharapakan dapat dibincangkan secara berterusan yang wujud kesinambungan pada masa depan.
Bakal-bakal pendidik seperti kami amat memerlukan maklumat perbincangan menerusi wadah ini kerana sebagai bakal pendidik, kami tidak boleh bersikap tindak endah terhadap isu pendidikan negara, apatah lagi ianya amat berkait dengan pembawaan idea faham Islam terhadap individu, keluarga, masayarakat dan negara kearah mengembalikan the lost of understanding in aqidah and adab.
—————-
*Penulis merupakan Presiden Persatuan Pengguna 09/10 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
Sumber: mahasiswakini
Pengenalan
Objektif IPPIN
2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.
3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.
Organisasi Ippin
PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said
TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply
SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan
TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob
BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad
TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak
BIRO BERTINDAK
BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi
BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin
BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha
BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif
BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli
Muat Turun Di Sini
Labels
- Gamisdaily (9)
- Kenyataan Media (8)
- Pandangan (21)
- Pendidikan (21)
- PENGUMUMAN (9)
- pogram (2)
- program (1)
- Tokoh Akademik (1)
- Umum (7)
Blog Archive
-
▼
2009
(83)
-
▼
May
(27)
- Teori Darwinisme dalam pendidikan di Malaysia
- Berpelajaran Tidak Berpendidikan
- Buntunya Bapa Terhadap Pendidikan Anaknya
- Mahasiswa Islam UPSI menyokong penuh Kongres Rejuv...
- Isu2 Berkaitan Pendidikan Islam
- Cabaran Kongres Pertama: Isu2 Berkaitan Pendidikan...
- Artikel Sokongan Ke Arah Keperluan Kongres Dari Be...
- Syeikh Zubeir Al-Filfulani Tokoh Pendidikan Islam ...
- Bersempena Dengan Kongres Pendidikan Islam,GAMIS -...
- Selayang Pandang Sistem Pendidikan Masa Kini - GAM...
- Artikel Sokongan Ke Arah Keperluan Kongres Dari Be...
- Artikel Sokongan Ke Arah Relevansi Kongres Dari Ut...
- Kod Promosi Blog
- Kongres Pendidikan Islam GAMIS Platform Terbaik Bi...
- KELOMPANGAN DAN MASALAH DALAM SISTEM PENDIDIKAN NE...
- Kongres Rejuvenasi '09 : Para Pembentang Kertas Kerja
- Hukuman Merotan Hanya Merawat, Bukan Mencegah
- Gubal Pendidikan Perpaduan
- Sejarah Pendidikan Islam
- SEJARAH PENDIDIKAN DI MALAYSIA
- Agendakan Transformasi Sistem Pendidikan Islam Neg...
- Perjuangan Merejuvenasikan Pendidikan Islam, Janga...
- Transformasi Pendidikan Malaysia Melalui Transform...
- Penilaian Mahasiswa Terhadap Sistem Pendidikan dan...
- Makluman Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidi...
- Kongres Bertindak Rejuvenasi Sistem Pendidikan Isl...
- Pembuka Bicara Sidang Redaksi Publisiti
-
▼
May
(27)
0 Komentar
Post a Comment