Bersempena Dengan Kongres Pendidikan Islam,GAMIS - GAMIS UKM

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)



Bersempena Dengan Kongres Pendidikan Islam, GAMIS

tinta biasa azizan anwar

JIHAD INTELEKTUALARTIKEL UNTUK PENJIHAD

MukaddimahDi sana terdapat satu tuntutan yang kritikal kepada seluruh masyarakat kampus yang sayangkan diri mereka dan ilmu. Beberapa perkara yang perlu diambil kira ialah, kemestian kita mengetahui hakikat kewajipan mendapat ilmu dari menjadi manusia ghair al-tholib kepada al-tholib. Beberapa hakikat yang penting ini perlu dimulakan dengan memahami hadis baginda SAW yang bermaksud “menuntut ilmu adalah kewajipan terhadap setiap muslim"

Asas Jihad Dan Kitab Konsepnya, serta keraguan terhadap sistem pendidikanJihad intelektual bukanlah konsep jihad baru yang melarikan pemikiran manusia dari berfikir mengenai jihad akbar, iaitu jihad al-Qital atau jihad siyasi, namun ianya adalah maksud sebenar perjuangan umat manusia dalam mencari kaedah menyelam ilmu dan mendasar matlamat yang terbaik dalam menuntut ilmu. Lontaran ini pernah dinyatakan oleh ulama’ dari madarsah Bait al-Qura’, Melaka ketika memsyarahkan kitabnya yang ringkas iaitu Risalah al-Tahrid.

Umum mengetahui sistem pendidikan di Malaysia pada hari ini adalah berdasarkan konsep pendidikan pragmatis. Nampaknya pada hari ini ia seakan-akan mementingkan bahasa inggeris, sains dan matematik. Tetapi pada waktu 90an dahulu, ia mementingkan bahasa dan moral. Pada ketika itu, sasterawanlah yang beruntung. Ia adalah berubah-rubah. Mungkin akan datang nanti, ia mementingkan pendidikan sukan pula berbanding sains, matematik, inggeris, moral dan bahasa. Sekiranya ia terbukti berubah-rubah, maka perkara ini adalah tidak mustahil.

Konsep penyatuan terhadap matlamat yang satu telah diungkap oleh baginda dalam maksud yang mendalam pada hadisnya diatas. Maka, apakah sebenarnya matlamat pendidikan? Peperiksaan, ulangkaji pelajaran, kerja dengan gaji lumayan, Ijazah sarjana muda, doktor falsafah atau PHD? Atau matlamatnya adalah syurga, neraka, dosa dan pahala? Atau matlamatnya hanyalah Allah? Of Course, pastilah semua tertanya, mengenainya. Matlamat yang terakhir tadi (Allah) pasti dirasa pelik oleh orang sekular yang mengasingkan segalanya daripada kehidupan mereka.

Hazihi al-Ghoyah.

Inilah matlamatnya.Matlamatnya adalah Allah. Dan agama serta konsep ketuhanan sebagai cara hidup. Pengaplikasian konsep ilmu dalam setiap saat kehidupan yang bermula selepas mendapat teori ilmu itu dari dewan kuliah, bilik tutorial, kelas dan darjah. Dan perpustkaan sebagai gedungnya. Dan bilik ulama’, pensyarah dan cikgu sebagai rujukan bukan benda, tetapi manusia. Inilah sebenarnya konsep matlamat yang satu dan tetap (thabat). Relevan sehingga keakhirnya. Kerana matlamat terakhir manusia adalah Allah, dosa pahala dan syurga neraka.

Penyelesaian pada kemusykilan Ilmu Teori Fizik

Mungkin ada yang pelik, adakah ilmu matematik dan ilmu fizik yang lain boleh menjurus kepada pengaplikasian dalam hidup dan ketuhanan. Cara yang bagaimana pula dapat mengaitkannya dengan matlamat ketuhanan tadi? Begitu juga dengan ilmu bahasa dan lain-lainnya. Begini! Apa kata kita menyelami alam kehidupan kita seharian. Dalam situasi yang manakah kita terpaksa berhempas pulas dengan ilmu yang berbentuk fizik?

Contohnya, cara aplikasi ilmu add math, serta formula-formulanya. Add Math sentiasa menyuruh kita mengaitkan soalan dengan formula. Dan strategi jalan penyelesaian semata-mata untuk mendapat jawapan. Dan juga, strategi mengetahui samada jawapan kita itu betul atau salah! Jadi, persoalannya ialah, bagaimana untuk aplikasi semua itu dalam kehidupan? Sahabat pembaca sekalian, konsep fizik add math sebenarnya adalah teori kematangan akal kita berfikir. Ia sebenarnya boleh mengasah otak berfikir dengan cepat, juga mengasah otak agar mudah mendapat strategi.

Mungkin penulis boleh mencadangkan pembaca menonton drama penyiasatan Numbers yang keudara di astro AXN. Saudara pembaca boleh melihat watak Don Epps dan Charlie Epps yang mengaplikasikan add math dalam kehidupan seharian mereka. Inilah yang mengkagumkan mengenai ilmu Teori Fizik add math. Yang menjadi kepentingannya ialah, keawajipan kita sentiasa menggunakannya dengan batasan syara’.

Barulah semua ilmu dapat dikaitkan sebagai ilmu ketuhanan (metafizik)…. Penulis berharap, pembaca boleh faham. Ini perenggan yang panjang sedikit…...Selesai satu masalah

Saya mengharapkan Kongres Pendidikan Islam GAMIS ini, mendapat perhatian seluruh masyarakat, yang mencintai Malaysia. Ia adalah penyelesaian terbaik. Kelainan ini rasanya tidak pernah muncul sejak 52 tahun....Wallahua'lam

http://azizanmaliki.blogspot.com/

- GAMIS UKM -

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget