Kembalilah kepada sistem Pendidikan Islam

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Mohd Yusof Hadhari*

Setiap manusia ada cita-cita, setiap keluarga ada cita-cita dan setiap kumpulan ada cita-cita. Sesebuah organisasi mempunyai visi, misi dan motonya yang tersendiri sesuai dengan kelebihan dan kedudukan yang dimiliki. Begitu juga dengan sebuah syarikat, ia memiliki wawasannya yang tersendiri dan wawasan yang dimilikinya sudah tentu tidak sembarangan. 

Jika seseorang individu dengan cita-citanya, sesebuah syarikat dengan wawasannya, seorang politikus dengan visi dan misinya, sebuah band indie dengan impiannya, maka lebih-lebih lagi buat sesebuah institusi pendidikan. Ia mesti mempunyai cita, wawasan dan impian yang murni, lebih putih daripada susu dan lebih berkilau daripada mutiara di dasar lautan.

Cita-cita ini berbeza mengikut jenis institusi pendidikan, tidak sama. Tetapi ada satu impian utama dan besar yang wajib dikongsi oleh semua institusi tanpa khilaf sedikit pun. Membentuk individu yang berakidah sejahtera, ibadat yang benar dan akhlak yang mulia. Tetapi adakah system pendidikan kita sekarang menepati makna dan tujuan sebenar pendidikan Islam?

Secara ringkasnya, sistem pendidikan Islam mahu melahikan insan adabi (manusia yang beradab) yang berupaya mengintegrasikan antara akidah, ibadat dan akhlak seseorang. Memahami tasawwur kesyumulan Islam, tanggungjawab sebagai seorang Islam, kewajipan menegakkan Islam dan sebagainya juga antara ramuan wajib dalam diri seorang muslim. Saya tidak berminat membahaskan dengan lanjut idea-idea menarik daripada al Banna khususnya, ataupun pemikir-pemikir muslim yang lain. Cukuplah saya highlightkan beberapa aspek asas yang menjadi makna dan tujuan dalam isu pendidikan.

Kecelaruan dalam hal ini mengakibatkan kita lebih ke hadapan dalam bercita-cita melahirkan good citizen(warganegara yang baik) bukannya good man(manusia yang baik). Sekali pandang nampak sama, tetapi hakikatnya berbeza. Good citizen, boleh jadi seorang pekerja yang berdedikasi walaupun tidak menjaga muamalat hariannya, boleh jadi juga seorang menteri yang negarawan walaupun sentiasa membelakangkan agama dalam setiap polisi yang dibuat ataupuna apa-apa sahaja. Yang pasti, tiada kejelasan dari sudut fundamental ataupun tapak asas. Sebaliknya bersifat nisbi dan relatif (boleh berubah-ubah). Adapun good man akan memberi kebaikan kepada semua pihak termasuk ia akan menajadi warga negara yang baik dari segala segi.

Hal ini menyebabkan pihak kerajaan yang sempit matlamatnya memanipulasi sistem pendidikan dan lebih-lebih lagi institusi pendidikan itu sendiri. Retorik mereka hanya berlegar-legar sekitar melahirkan robot-robot yang akan berabdi kepada kapitalis-kapitalis tamak haloba di luar sana. Apabila tiada kejelasan hasrat dan matlamat daripada pihak kerajaan, akibatnya pihak pentadbiran mana-mana institusi pendidikan akan terjerat sama. Cita-cita pendidikan telah menjalani materialisasi dan kapitalisasi dan perkara inilah yang menjadi penyumbang kepada berbagai-bagai masalah yang sentiasa wujud. Lebih malang lagi jika penuntut-penuntut aliran agama terjerat sama dengan kerancuan dan kecelaruan makna dan tujuan pendidikan ini.

Kita semua sebagai manusia yang dahagakan ilmu dan semestinya inginkan kualiti serta keberkatan ilmu tersebut. Melihat pada masa kini, ramai manusia sudah mula bimbang dan takut akan pelbagai jenis jenayah yang berlaku berhari-hari tanpa henti dan undang-undang pula sudah mampu di beli dari pihak yang ingin menutup kesalahannya. Anak-anak muda pula sudah terbiasa dengan budaya barat yang sudah menjadi kebiasaan bagi mereka tanpa tahu dan mengambil tahu soal boleh atau tidak, haram ataupun halal.

Kebimbangan ibu bapa ataupun waris sudah mula terlihat apabila sudah ramai yang mula menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah swasta yang rapi menjaga gerak geri anak mereka dan ramai pula yang sudah mula menghantar ke sekolah-sekolah beraliran agama, seperti PASTI dan sekolah Agama Rakyat. Hal ini kerana system pendidikan Islam yang digunakan sudah mula dirasai kebaikannya dan keberkatannya. 

Dunia ini milik Allah, kita sebagai peminjam sepatutnya mengikut sepenuhnya apa yang disuruh dan apa yang dilarang. Pastinya perancangan Allah lebih baik dari pemikiran kita, mudah-mudahan kita berusaha kearah mengikuti sepenuhnya apa yang diperintahkan dan apa yang di ‘undang-undangkan’ dari Allah untuk manusia. Kembalilah kepada sistem pendidikan Islam yang sebenar, mudah-mudahan kes-kes jenayah ataupun budaya barat yang kian berleluasa sekarang ini dapat dibendung, walaupun tidak boleh kita hapuskan sepenuhnya dalam masa yang singkat tetapi percayalah ianya pasti dapat dikurangkan. WaAllahualam 


Penulis adalah mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dalam Diploma Kejuruteraan Elektrik. Sekarang memegang jawatan sebagai Pengerusi Penerangan dan Penerbitan IPPIN. Blog beliau boleh dilawati melalui : Seutas Renungan, Tasbih Perjuangan


1 Comment

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget