Kerajaan perlu kaji semula pendidikan seks

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN) GAMIS menggesa kerajaan supaya membuat penerangan khusus mengenai sukatan pelajaran pendidikan seks yang akan diperkenal kepada murid tahun satu, mulai 2011.

IPPIN GAMIS menyuarakan bahawa masih ramai rakyat Malaysia khususnya masyarakat Islam masih belum bersetuju sepenuhnya, malah ada yang masih merasa keraguan mengenai pendidikan seks yang bakal di ajarkan kepada anak-anak mereka.

"IPPIN GAMIS juga meminta supaya kerajaan membentangkan hasil kajian mengenai pendidikan ini, kepada masyarakat umum serta menunjukkan bukti yang mendukung bahwa pendidikan seks ini dapat mengurangi kemungkinan terjadinya hubungan seks bebas, atau kehamilan luar nikah. Kita bimbang kerajaan hanya terikut-ikut dengan kaedah pendidikan yang digunakan oleh barat, “ kata Ketua Penerangannya, Mohd Yusof Hadhari.

Mohd Yusof berkata, silibus Pengajian Islam di sekolah-sekolah masih tidak mampu untuk memahirkan pelajar tentang perkara yang berkaitan dengan rukun Islam seperti solat, zakat, puasa, haji serta amalan lain seperti membaca al Quran, menutup aurat dan lain-lain lagi.

Oleh itu, tambahnya, adalah lebih baik jika menumpukan kepada pendidikan Islam. Saya kira hanya pendidikan Islam secara komprehensif dalam sistem pendidikan di sekolah mampu membendung gejala maksiat dan zina.

"Saya berpandangan jika Pendidikan Seks ini akan diteruskan, biarlah pembelajaran tersebut diajar oleh guru berlatarbelakangkan Agama, seperti ustaz dan ustazah. Dalam masa yang sama aspek agama tidak diketepikan seperti yang berlaku di barat,” tegasnya.

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget