KARISMA dan SPIN Bergabung Idea Mengenai Isu Pendidikan

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)



Baru-baru ini, Sekretariat Pendidikan Islam Negara (SPIN) telah mengundang khas Pengerusi Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA) – Saudara Abdullah Omar untuk membincangkan beberapa isu berkaitan dengan pendidikan di negara kita.


Antara masalah pendidikan yang diperbincangkan adalah mengenai ketiadaan fakulti Islam di Sabah dan Sarawak. Situasi ini berkemungkinan besar menyukarkan para pelajar di sana untuk mendalami ilmu pendidikan Islam malah mereka harus ke Semenanjung Malaysia untuk mempelajari ilmu agama. Bagi yang telah mendapat peluang belajar di Semenanjung, tidak ramai pula dari mereka yang berpeluang untuk kembali berkhidmat di Sabah dan Sarawak.

Selain itu, NGO anak muda ini turut menyatakan ketidaksetujuan terhadap penghadkan 10 subjek bagi SPM. Mereka merumuskan harus ada inisiatif lain yang harus dilaksanakan jika penghadkan tersebut mahu diteruskan. Antaranya ialah dengan membenarkan pelajar beragama Islam mengambil subjek sains dan pelajar sains harus mengambil subjek agama Islam. Mereka turut mencadangkan agar subjek pendidikan Islam diwajibkan untuk diambil bagi pelajar Tahun 6 yang mengambil UPSR.

Isu Biro Tatanegara (BTN) juga menjadi topik perbincangan yang disepakati bersama. Mereka bersetuju BTN adalah salah satu bentuk doktrinisasi kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap para peserta program tersebut. Mereka bersetuju jika BTN ini mahu diteruskan, maka kerajaan harus merombak silibus BTN secara keseluruhannya. BTN juga disaran agar harus mencontohi SPIES yang dianjurkan oleh kerajaan Selangor yang dipercayai tidak mempunyai doktrinisasi politik di dalam pengisiannya. Malah, SPIES diyakini pelaksanaannya kerana penuh dengan modul-modul pembinaan modal insan yang positif. Ini terbukti kerana terdapat negara lain yang ingin mencontohi modul SPIES.



Dalam perjumpaan ini, KARISMA juga menyatakan persediaan untuk bekerjasama dengan SPIN bagi program-program yang berkaitan dengan pendidikan Islam. KARISMA dan SPIN yang mewakili Gabunagn Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) telah menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dalam segala hal untuk kepentingan Islam.

Terkini, Pengerusi SPIN, Muhammad Naqiuddin juga turut menjelaskan bahawa SPIN akan menjadi Biro Pendidikan di bawah Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang akan berfungsi untuk menaungi semua isu pendidikan bersama SMM.




1 Comment

  1. anwarjauhari Said,

    tahniah dan semoga terus berjaya

    Ditulis oleh

     

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget