Pandangan Timbalan Pengarah II Ko-SPIN '09 mengenai Pendidikan Islam

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

UBAT DICARI, PENCEGAH DILUPAI


Semua manusia inginkan kehidupan yang aman dan sejahtera.
Ramai yang bimbang apabila melihat peningkatan indeks jenayah di Malaysia. Apatah lagi apabila melihat saban hari di dada-dada akhbar berita berkaitan jenayah dan masalah sosial yang tidak pernah henti-henti bahkan semakin membarah dalam Malaysia. Ianya dijangka meningkat dalam keadaan ekonomi negara dan dunia yang masih belum stabil. Apabila berlakunya masalah sedemikian, pelbagai seminar dan wacana diadakan. Ramai yang berpandangan bahawa hukuman berat mesti dilaksanakan bagi mengatasi masalah ini.

Walaubagaimanapun, hukuman yang selalu dibangkitkan ini harus dipandang sebagai ’ubat’. Kita harus memikirkan pencegahan yang sewajarnya dilaksanakan agar ianya mapu menjadi penyelesaian. Lihat sahaja, berapa ramai penagih dadah yang kembali menyentuh najis itu setelah keluar dari pusat pemulihan (walaupun ianya pusat pemulihan, namun masih dipandang sebaga ’ubat’). Tidak kurang juga jenayah-jenayah lain seperti mencuri, merompak, rogol dan sebagainya. Terdapat di kalangan penjenayah yang mengulangi kesilapan walaupun telah dihukum.

Justeru, salah satu ’pencegah’ penyakit sosial ini ialah melalui pendidikan. Saya agak berbeza pandangan dengan salah seorang ahli akademik yang saya temui minggu lalu yang memandang sistem bukan permasalahan akan tetapi kekuatan jati diri yang boleh mencegah masyarakat dari terlibat dalam masalah sosial dan jenayah. Saya tidak nafikan, kekuatan jati diri dapat menyelamatkan masyarakat dari terjebak dengan gejala yang tidak baik namun saya memandang sistem pendidikan yang baiklah yang dapat membentuk jati diri tadi. Sistem sebagai satu acuan. Maka, menjadi tanggungjawab ’mereka yang berkuasa’ merangka acuan yang baik ini agar produk yang dapat dihasilkan benar-benar menepati piawaian yang diharapkan. Atas hakikat inilah, saya memandang sistem pendidikan merupakan pencegah yang baik di samping elemen-elemen yang lain seperti kesedaran masyarakat, ibu bapa, media dan sebagainya.

Sindrom "A"

Dalam pertemuan dengan YB Salehuddin, Ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum ini, beliau membangkitkan satu sindrom yang berlaku dalam masyarakat hari ini iaitu sindrom ”A”. Sindrom ini bukan sahaja melibatkan pelajar, tetapi juga kerajaan, ibu bapa, guru serta masyarakat. Dengan sistem peperiksaan sebagai penilaian pencapaian kecemerlangan seseorang individu, ramai yang meletakkan ’A’ sebagai matlamat semata-mata. Pelbagai program disusun oleh pihak sekolah asalkan ramai pelajar yang mendapat ’A’ dalam peperiksaan. Ibu bapa sanggup menghabiskan wang yang banyak menghantar anak mengikuti tusyen semata-mata untuk mengejar ’A’.

Tidak menjadi masalah untuk mengejar ’A’ dalam peperiksaan, namun aspek-aspek lain sewajarnya juga diambil perhatian. Apabila ’A’ sahaja menjadi matlamat, aspek-aspek lain semakin dikesampingkan. Bagaimana soal spiritual pelajar? Bagaimana soal mendidik emosi pelajar? Apakah IQ pelajar dilatih sebaiknya? Masih ada beberapa persoalan dalam sistem pendidikan hari ini yang perlu dititik beratkan agar masyarakat yang lahir dari sistem ini memiliki nilai-nilai kemanusiaan yang selayaknya bagi seorang manusia. Sistem pendidikan hari ini sepatutunya dapat memanusiakan manusia dan tidak cukup meletakkan ’A’ di atas kertas semata-mata sebagai parameter pencapaian kecemerlangan seseorang manusia.

Pendidikan agama hak individu?

Ada suara-suara yang yang mempeertikaikan apabila agama diperjuangkan dalam sistem pendidikan dan masyarakat. Hujahnya ialah ”agama hak individu”. Namun, sesuatu yang tidak dapat dinafikan ialah agama sebagai agen pemupuk nilai-nilai keinsanan. Apabila berlaku kecelaruan dalam masyarakat, siapa yang susah? Bukankah masalah sosial akhirnya akan mengganggu hak individu yang lain? Tidak sepatutnya kita menentang sesuatu yang boleh mengganggu gugat pada akhirnya. Bukankah keamanan dan kesejahteraan itu menjadi harapan semua manusia tidak mengira agama dan bangsa?

Tindakan yang agak pelik apabila seorang Ketua Menteri bukan Islam boleh menaikkan pendapatan guru-guru KAFA di Pulau Pinang. Namun, rasional beliau berbuat demikian adalah kerana beliau yakin agama menyeru kepada kebaikan. Maka apabila masyarakat diberikan ilmu agama dengan secukupnya, kesedaran inilah yang boleh menyelamatkan masyarakat dari terjebak dalam kegelapan. Adalah sesuatu yang baik apabila bonus diberi kepada guru-guru KAFA tadi kerana mereka adalah dikalangan agen pembentuk masyarakat yang boleh menyelamatkan negeri atau negara dari permasalahan sosial yang cukup membimbangkan. Ketua Menteri Pulau Pinang itu memandang, pendidikan agama adalah keperluan kepada rakyatnya.

Pendidikan Islam berada di kelas kedua bahkan mungkin lebih bawah.

Hari ini, masyarakat tidak lagi memandang tinggi kepada mereka yang merupakan lulusan agama. Bahkan pendidikan agama hanya sekadar menjadi prasyarat kepada sesetengah golongan. Berapa ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke kelas-kelas tuisyen agama atau al-Quran? Berapa buah sekolah di Malaysia yang mengadakan kelas tambahan Agama bagi membentuk masyarakat sekolah yang cemerlang dari sudut akhlak dan peribadi? Inilah yang kita dapat lihat pada hari ini bagaimaa Pendidikan Islam diletakkan di kelas kedua bahkan ada ytang berpandangan ianya lebih rendah dari kelas kedua.

Pihak kerajaan harus memandang serius hal ini. Menjadi kerisauan masyarakat apabila melihat seolah-olah usaha membumikan Pendidikan Islam ini dalam masyarakat seolah-olah melepaskan batuk di tangga. Dalam pemikiran sekularisme Machiavelli yang diterjemahkan dalam bukunya ’The Prince”, Machiavelli menjelaskan bahawa sekularisme yang diperjuangkannya idak menolak agama secara total, namun ianya dijadikan alat untuk mengukuhkan kuasa politik semata-mata. Kerana takutkan kebangkitan golongan yang sensitif terhadap agama, maka agama dilaksanakan sebagai prasyarat semata-mata untuk ’mententeramkan’ kebangkitan golongan tadi. Inilah yang merisaukan kita sekiranya isu pendidikan Islam di Malaysia tidak dipandang serius sebagai keperluan kepada masyarakat.

Sistem Pendidikan di Malaysia perlu dinilai semula.

Pada bulan februari yang lalu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mencadangkan pemberian insentif sebanyak RM5,000 kepada pemilik kenderaan yang mahu melupuskan kereta lama. Cadangan ini dilihat sebagai langkah menyelamatkan industri automobil negara dan menitikberatrkan aspek keselamatan pengguna. Jika kenderaan yang berusia 15 tahun ingin dilupuskan, maka sistem pendidikan di Malaysia juga perlu dinilai semula bagi menyelamatkan masyarakat dan negara pada masa akan datang.

Kita melihat, Akta Pendidikan 1996 masih memerlukan penilaian semula untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang bukan sahaja maju dari aspek material tetapi juga aspek sahsiah dan intelektual. Begitu juga Penyata Razak 1956, Ordinan Pelajaran 1957, Laporan Rahman Talib1960 dan Akta Pendidikan 1961 yang ’umur’mya lebih jauh dari kenderaan berusia 15 tahun tadi. Sistem pendidkan seharusnya dilihat sebagai satu proses pencegahan yang boleh membawa kepada kemakmuran negara. Penilaian harus dibuat agar Pendidikan Islam diletakkan di tempat selayaknya. Pendidikan Islam tidak harus dilihat sebagai keperluan mereka yang belajar di aliran agama semata-mata namun menjadi keperluan kepada semua pelajar dari pelbagai bidang pengajian.

Konklusi

Pendidkan Islam tidak boleh dilihat sebagai keperluan individu semata-mata akan tetapi ianya harus dilihat kepada impak yang lebih besar kepada masyarakat dan negara. Bukan sahaja kita sedang menantikan masyarakat yang baik, tetapi juga pemimpin masa hadapan yang boleh membawa negara ke arah kebaikan. Atas hakikat inilah kita melihat, Pendidikan Islam bukan sahaja hanya ditekankan kepada mereka yang belajar di aliran agama sahaja akan tetapi meliputi masyarakat. Kita sedang menantikan kepimpinan yang berintegriti di semua peringkat dan bahagian. Bukan sahaja di posisi agama, namun soal integriti dan sahsiah ini adalah perlu diterjemahkan oleh semua sama ada masyarakat atau pemimpin dari pelbagai bahagian.

Mohd Idris Bin Mohd Yussoff
Timbalan Pengarah II Ko-SPIN '09

Sumber: http://tintaduat.blogspot.com/




0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget