Ko-SPIN 09 di Malaysiakini

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Kongres nilai semula pendidikan Islam di M'sia
Abdul Rahim Sabri
Jul 3, 09
11:57am
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) akan menganjurkan Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-Spin) dalam usaha untuk mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pendidikan Islam di Malaysia.

Kongres itu, yang dijadualkan pada 11 Julai ini, bertujuan untuk menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dan membetulkan pandangan dunia terhadap pendidikan Islam yang sebenarnya.

Kongres bertemakan "Rejuvenasi Pendidikan Memartabatkan Insan" yang akan berlangsung di Auditorium Muzium Shah Alam, bakal dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Kongres sehari itu akan berlangsung bermula jam 8 pagi hingga 6.30 petang.

interview with gamis 020709 siti nurul munawirah roslanDalam perkembangan berkaitan, Pengarah Ko-Spin, Siti Nurul Munawirah Mohamad Roslan berkata, pihaknya menyasarkan 300 peserta akan menyertai kongres sehari ini, termasuk NGO, parti politik, individu termasuk bukan Islam serta mahasiswa di institut pengajian tinggi (IPT).

Siti Nurul Munawirah berkata, kongres pendidikan Islam ini adalah yang pertama diadakan di Malaysia.

Menurutnya, falsafah pendidikan negara harus disemak semula dan dan perlu lebih menekan kepada soal pembentukan sahsiah yang baik kepada rakyat.

"Rentetan daripada masalah sosial yang berlaku, kes murtad, (disebabkan) fahaman terhadap agama semakin kurang. Jadi, bertitik tolak dari situ, selepas membuat perbincangan meja bulat, kita lihat (masalah itu) bertitik tolak daripada masalah pendidikan itu sendiri, bukan daripada hukuman.

Lima kertas kerja

"Masalah budak-budak, kita nak rotan, kemudian bila nak murtad baru nak cegah dekat mahkamah. Jadi kita tengok sekarang, sistem pendidikan negara tidak menjurus kepada peranannya yang sebenar," katanya kepada Malaysiakini semalam.

Lima kertas kerja akan dibentangkan dalam kongres yang dianjurkan bersama dengan Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan Pejabat Mufti Negeri Perak.

Ia akan dibentangkan oleh beberapa tokoh pendidikan antaranya, Profesor Dr Sidek Baba daripada Universiti Islam Antarbangsa Malaysia (UIA); Profesor Tajul Ariffin (UKM) dan Datuk Dr Siddiq Fadzil (Kolej Darul Hikmah).

Lima kertas kerja tersebut ialah:

bullet button Pensekularan Sistem Pendidikan Islam di Institusi Pengajian Tinggi - Satu Kajian.

bullet button Pendidikan Berintegratifkan Asas Pendidikan Islami.

bullet button Pendidikan Islam dan Halatuju Pembangunan Ummah - Kajian Indonesia.

bullet buttonSistem Pendidikan Islam di Sekolah, Satu Penilaian.

bullet buttonHalatuju Sistem Pendidikan Islam di Sekolah sebagai Enjin Pembentukan dan Pembangunan Insan.

interview with gamis 020709 timbalan presiden rafidah jannah 02Sementara itu, Timbalan Presiden Gamis, Rafidah Jannah Salleh pula berkata, kongres tersebut turut menyasarkan agar cadangan dan pandangan dapat dikumpulkan dalam usaha "membaikpulih" sistem pendidikan negara.

"Pendidikan Islam sesuai untuk semua rakyat kerana pendidikan adalah asas yang perlu disampaikan kepada masyarakat. Pendidikan Islam (penting) yang meningkatkan sahsiah rakyat," katanya.

Pihak penganjur mengenakan yuran penyertaan sebanyak RM20 bagi setiap peserta. Mereka yang berminat diminta menghubungi sekretariat Ko-Spin di talian 03-79554300 atau melalui emel aktivisislam@gmail.com.

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget