Isu Kakak Tua: Penjelasan Saya

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

*Artikel ini ditulis oleh salah seorang peserta Ko-SPIN '09. Ia adalah respon berhubung isu 'kakak tua' yang dibangkitkan semasa sesi pembentangan kertas kerja yang kedua sewaktu Ko-SPIN '09. Moga dengan artikel ini, para pembaca lebih memahami apakah maksud sebenar pertanyaan penulis.

Ketika sedang berkongres di Auditorium Muzium Selangor, Shah Alam semalam bersempena Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (KO SPIN ‘09), tiba-tiba timbul satu suasana kontroversial semasa sesi soal jawab bersama pembentang pada sesi petang. Pembentang pada waktu itu ialah Dr Abdul Halim Tamuri, Dr Tajul Arifin Noordin dan DSP Tuan Ghazali Daud.
Sementara kontroversial yang dimaksudkan ialah apabila saya bangun bertanyakan satu soalan kepada pembentang (saya menujukan soalan itu kepada Dr Tajul Arifin) berhubung salah satu pandangan beliau yang terdapat dalam kertas kerja yang diberi. Sebelum itu, Dr Tajul Arifin membentangkan kertas kerja yang bertajuk ‘Pengsekularan Sistem Pendidikan Islam: Analisa Suatu Pengalaman’.Secara peribadi, saya bersetuju dengan kesemua penceramah yang hadir malahan saya cukup mengagumi mereka sebelum datang ke kongres lagi.

Akan tetapi, atas dasar minat berdiskusi dan jiwa muda yang penuh berinkuiri, saya bertanya satu soalan sambil memberikan pandangan yang bertentangan dengan beliau berhubung kenyataan ini;“Mengkaji kemungkinan menjadikan Model Maahad Tahfiz Sains (MTS) yang sekarang dilaksanakan di kelantan dan Selangor sebagai model pendidikan untuk seluruh sekolah di Malaysia.” (muka surat 10, nombor lima roman)

Soalan saya pula ialah;“Saya ingin meminta respon Dr berkenaan pandangan tersebut dan saya berpandangan, bukankah ini salah satu perangkap golongan sekularis kerana sistem ini masih lagi berkait dengan sekularisme disebabkan pengajaran subjek-subjek seperti Sains, Matematik dan lain-lain masih lagi tidak mengalami Islamisasi dan dibimbangi tindakan ini akan melahirkan lebih banyak ‘kakak tua’ yang tidak memahami agama.”

(soalan penuh boleh didapati menerusi rakaman, jika ada)Sementara itu Dr Tajul dan Dr Abdul Halim pula berpandangan sebaliknya dan saya melihat kedua-duanya lebih terkesan dengan istilah ‘kakak tua’ berbanding maksud sebenar soalan saya. Hal ini menyebabkan kesemua pembentang terutama Dr Tajul dan Dr Abdul Halim menganggap saya mempersendakan golongan penghafal al Quran dengan menggelarkan mereka sebagai ‘kakak tua’.

Berhubung hal itu, saya dengan merendah diri memohon ampun dan maaf kerana tidak menjelaskan secara terperinci maksud sebenar istilah ‘kakak tua’ dan keseluruhan soalan tersebut disebabkan masa yang cukup singkat semalam dan saya sendiri merupakan penyoal terakhir dalam sesi itu.Maksud sebenar soalan sayaApabila melihat kepada kenyataan dalam kertas kerja Dr Tajul sebagaimana yang di atas, saya berasa bimbang dan terus mencatat sesuatu di atas kertas kerja itu dan ingin mengambil peluang bertanya kepada Dr sendiri sewaktu sesi soal jawab.

Saya berasa bimbang kerana cadangan beliau itu seolah-olah mencipta satu alternatif baru kepada golongan sekularis untuk mereka meneruskan dasar dualisme dalam keilmuan. Bukannya saya terpengaruh dengan kognitivisme dan sekularisme sebagaimana yang dikatakan oleh Dr ketika beliau memberi jawapan.Hal ini adalah demikian kerana model yang dinyatakan dalam kertas kerja tersebut hanya menambah satu aspek iaitu penghafalan al Quran dan dalam masa yang sama sistem pendidikan masih bercantum dengan sekularisme.

Bukankah ini satu kegagalan? Kita membicarakan soal Islamisasi ilmu dan bercita-cita mahu merejuvenasikan sistem, tetapi dalam masa yang sama konsep dualisme yang mengakar dalam sistem pendidikan di Malaysia terus dilaksanakan. Saya bimbang, kita tertipu dengan istilah dan konsep dan dalam masa yang sama terperangkap dengan puak-puak sekularis. Sistem tahfiz yang berasingan dengan sistem pendidikan.Di samping itu pengintegrasian antara sistem penghafalan al Quran dan ilmu duniawi yang lain juga merupakan sekularisme dan dasar yang masih dipengaruhi aristotlialisme.

Pandangan Aristotle merupakan antara asas yang memacu perkembangan sekularisme pada satu ketika. Signifikan pandangan beliau tersebut ialah apabila Aristotle telah mengasingkan antara world view dan ketuhanan. Aristotle mendakwa tuhan hanya mengetahui akan halnya sendiri dan tidak mengetahui tentang alam ciptaannya. Ini pandangan saya. Mungkin ada benar dan boleh jadi silap.Kenapa burung kakak tua?Lagilah saya bimbang sekiranya konsep ini akan melahirkan kakak-kakak tua yang sekadar menghafal al Quran tanpa memahami dan menghayati ilmu fardhu kifayah yang mereke sedang pelajari.

Saya berpandangan sebegini disebabkan pengalaman saya sebagai seorang penghafal al Quran dan saya melihat institusi-institusi hafiz seluruh negara telah ‘membazirkan’ banyak huffaz di Malaysia. (insyaAllah saya akan terangkan persoalan pembaziran huffaz ini dalam artikel yang lain)Adapun kakak tua yang saya maksudkan dalam soalan saya ialah golongan penghafal yang tidak memahami dan tidak menghayati wahyu. Sebagaimana sifat burung kakak tua yang sekadar menghafal apa yang diajar oleh tuannya tanpa memahami istilah yang dihafal.

Ini antara masalah terbesar dalam dunia huffaz, saya tidak berniat menghina salah satu sunnah nabi saw iaitu menghafal al Quran.Ibnu Mas’ud pernah menyatakan kebimbangan beliau iaitu berapa banyak orang yang membaca al Quran dan dalam masa yang sama dilaknat oleh al Quran. Itu baru membaca, alangkah lagilah berat hukuman yang dikenakan ke atas orang yang menghafal al Quran tetapi dalam masa yang sama dilaknat oleh al Quran. Sebenarnya terlalu banyak hujah sama ada yang datang dari al Quran, hadis mahupun pandangan alim ulama yang menyatakan kewujudan penghafal wahyu yang membebani umat. Namun, saya tidak berniat mengulas panjang tentang istilah tersebut dalam penulisan ini.

Kenapa saya berbeza pandangan dengan ilmuan?Kedapatan sahabat saya yang memberi respon yang saya ‘berani’ berhujah dan berbeza pandangan dengan tokoh ilmuan. Hal ini demikian disebabkan tindakan saya menyatakan pandangan peribadi yang berbeza dengan pandangan pembentang. Perkara ini dapat dilihat sedari sesi pada waktu pagi lagi iaitu apabila saya memberikan pandangan yang berbeza dengan pandangan tokoh yang saya cintai sendiri iaitu Prof. Dr Sidek Baba.Jawapan saya ialah, inilah peluang kita nak menguji kemampuan kita dan mengambil manfaat kehadiran tokoh-tokoh keilmuan.
Kita bertanya dengan penuh rasa hormat dan dalam masa yang sama bersikap berani dan meyakini hujah yang dimiliki. Bukankah keberanian berhujah dan memberi pandangan itu merupakan salah satu ciri mahasiswa yang idealis dan kritis?Selain itu, saya juga tidak mahu menyia-nyiakan peluang berada dalam satu majlis dengan tokoh keilmuan dengan mengajukan soalan yang ‘biasa-biasa’ sahaja. Kita mesti bijak membezakan antara soalan yang boleh ditanya pada bila-bila masa kepada orang awam dan soalan yang jarang-jarang diberi kesempatan untuk ditanya. Malangnya, masih terdapat mahasiswa yang tidak menyedari betapa besarnya manfaat dapat bersama-sama tokoh pemikir dan keilmuan dalam satu majlis.

Sekadar itu sahaja penerangan dan penjelasan yang saya ingin kemukakan. Adapun sebab saya tidak bangun mempertahankan diri saya sewaktu dikatakan ‘menghina sunnah’ ialah kerana rasa hormat yang cukup menebal terhadap pembentang. Lagipun, saya berpandangan adalah tidak elok jika saya terus mempertahankan pandangan saya dalam suasana sebagaimana semalam. Sekali lagi, dengan penuh merendah diri, saya memohon maaf jika saya telah membuat konroversi sewaktu berkongres. Buat sahabat-sahabat mahasiswa, ayuh bersama kita meningkatkan keupayaan ilmu dan keberanian supaya cita-cita untuk melahirkan mahasiswa beridealisme dan kritis akan menjadi kenyataan!
Salam hormat,Marwan Bukhari bin Abdul Hamid

2 Komentar

  1. aku Said,

    tu la...lain kali kalo saudara nak bercakap atau melontarkan padangan, saudara mesti buat ayat yang orang mudah faham. Saya juga hadir masa kongres, memang saya pun faham seperti panel2 faham. Sepatutnya kejadian itu menjadi pengajaran buat kita semua untuk terus memperbaiki ayat-ayat kita (bukan ayat2 cinta) dalam berbicara bagi mengelakkan salah faham sesama kita...tq

    Ditulis oleh

     
  2. Anonymous Said,

    Pada saya 'kakak tua' tu sangat jelas, tetapi memang wajar untuk dijelaskan lagi. Yang tak pasti ialah dengan penjelasan kepada benda yang dah jelas itu, adakah menjadikan suasana semakin jelas atau sebaliknya, kerana terlalu ramai yang tidak membawa minda semasa berjalan melihat kehidupan (termasuk ketika melihat 'kakak tua')

    Ditulis oleh

     

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget