Pendidikan Islam : Suatu Analisis (2)

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)


PENDIDIKAN ISLAM DISISIHKAN ???

Untuk sekian lama, pendidikan Islam telah disisihkan dari arus perdana sistem pendidikan di Malaysia. Apa yang kita lihat walaupun mata pelajaran Agama Islam diajarkan di sekolah rendah dan menengah, ia tidak mempunyai nilai akademik yang tinggi. Ini kerana ia diajar dengan seadanya sahaja dengan peruntukan masa yang begitu terbatas sedangkan perkara yang ingin diajar meliputi satu bidang yang terlalu luas.

Ketidaksungguhan ini dapat kita nilai apabila pada 22 Disember 1993, Datuk Dr. Sulaiman Daud telah mengumumkan bahawa mulai sessi 1994, semua pelajar Islam yang menduduki UPSR, PMR dan SPM dikehendaki mengambil ujian lisan dan praktikal fardhu ain. Walaubagaimanapun, ujian itu tidak memberi sebarang kesan kepada keseluruhan gred dan agregat pelajar kerana ia tidak dikira walaupun tercatat dalam sijil. (UMMI, 1994).

Masalah ini ditambah pula dengan masalah guru-guru agama di sekolah rendah dan menengah kebangsaan yang yang tidak mempunyai kelayakan profesional yang diperlukan untuk menjadi seorang guru yang berwibawa kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai latihan ikhtisas.

Sekolah-sekolah agama negeri dan rakyat juga turut mengalami pelbagai masalah. Di antara yang agak ketara ialah masalah kekurangan peralatan, kemudahan serta latihan guru. Pada masa yang sama, jabatan-jabatan agama Islam negeri-negeri pula gagal mencari kata sepakat bagi menyelaraskan kurikulum dan sijil sekolah-sekolah agama.

Namun begitu, dalam keadaan serba kekurangan tersebut, pendidikan Islam semakin mendapat tempat dihati para ibubapa yang inginkan anak mereka mendapat didikan yang dapat menjamin kebahagiaan hidup samada di dunia mahupun di akhirat. Setiap tahun, kita dapati sekolah-sekolah rendah dan menengah agama negeri dan rakyat melaporkan sejumlah besar pelajar tidak dapat diterima belajar di sekolah-sekolah berkenaan kerana ketiadaan tempat.

Perkara ini berlaku kerana sekolah-sekolah ini bukan sahaja berupaya melahirkan generasi masa depan yang mempunyai sahsiah yang baik tetapi juga cemerlang di dalam akademik.

Sumber - http://hikmahmedia.net

0 Komentar

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget