PANDANGAN GAMIS MENGENAI SISTEM PEPERIKSAAN

Posted by Institut Pemikiran dan Pendidikan Islam Nasional (IPPIN)

Naib Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Rafidah Jannah Salleh ketika dihubungi menegaskan pendirian beliau yang bersetuju agar dilakukan penilaian semula peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pengajian Malaysia (SPM).

Beliau bersetuju sekiranya dipercepatkan proses peperiksaan tersebut dengan tujuan mempercepatkan proses kelahiran ilmuan di Malaysia. Beliau ketika dihubungi berkata,

”Saya mencadangkan agar UPSR diadakan ketika darjah lima dan SPM ketika tingkatan empat. Manakala PMR tidak lagi penting dan bagi saya, dimansuhkan sahaja.”

Namun Mohd Dzul Khairi Mohd Noor, Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), sedikit berbeza pandangan dengan Rafidah. Beliau bersetuju dengan pandangan agar sistem peperiksaan tidak dijadikan sebagai satu-satunya penilaian dengan menjadikan sistem pointer sebagai salah satu penilaiannya.

”Jika dalam universiti, mahasiswa diberikan assignment bukan sekadar untuk disiapkan sebagaimana kerja rumah semasa sekolah menengah, bahkan mereka diminta untuk membentangkannya. Bahkan kehadiran mereka dalam kelas juga dikira untuk pointer.”

Menurut beliau, pelajar sekarang semakin cerdik, maka proses kematangan itu perlu dipercepatkan agar Malaysia setanding dengan negara-negara yang lebih maju. Beliau menambah, moral dalam dunia pengajaran juga penting untuk kebaikan pelajar itu sendiri.

Maka disebabkan itulah sistem penilaian terhadap kelahiran dalam kelas, bahkan akhlak dan moral sepanjang pengajian mereka dan komitmen mereka dalam menyiapkan tugasan yang diberikan termasuklah pembentangan adalah satu kaedah penilaian yang menarik.

Pengarah Kongres, Siti Nurul Munawirah dalam masa yang sama menyebut, disiplin pelajar perlu juga dinilai dan diberikan pointer. Disiplin ini termasuklah imej pemakaian mereka, daya hormat mereka terhadap guru serta setakat mana mereka tidak melanggar peraturan sekolah.

2 Komentar

  1. saya amat b'stju dgn pndgn yg diutarakn oleh presiden gamis dn pengarah prgram krn mtlmt drpd sesuatu p'bljrn adlh bknnya semta2 untk m'dptkn mrkah yang tinggi di dlm krts peperiksaan shj ttp ap sbnrnya yg dihrpkn adlh sejauh mn mrk mengamalkn smula pljrn yg tlh diplajari.. sebgaimn hdis yg seringkli didengari "khairukum man ta'allamal quran wa 'allamhu"
    setinggi lngit mn pn pngkt yg digapai ttp jka sahsiah msih berada di takuk lma mka sgl ilmu yg dicurahkn umpama m'crahkn air di daun keladi..fikir2kn dan sma b'mhsbh stkt mn ilmu kte dipndg oleh ALLAH SWT..
    WALLAHUA'LAM

    Ditulis oleh

     
  2. betul betul betulll... =)

    Ditulis oleh

     

Post a Comment


Pengenalan

Adalah satu usaha GAMIS dalam menjadikan Pendidikan Islam diangkat sebagai peneraju utama untuk menjayakan matlamat sistem pendidikan negara iaitu ke arah pembentukan masyarakat baik dari aspek keintelektualan, moral, fizikal dan lain-lain oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi.

Objektif IPPIN

1) Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.

2) Membetulkan pandang alam (world-view) mengenai pendidikan Islam yang sebenar.

3) Membentuk satu resolusi bertindak ke arah pentajdidan sistem pendidikan Islam di negara.

Organisasi Ippin

AHLI MAJLIS TERTINGGI

PENGERUSI :
-Muhammad Naqiuddin bin Mohd Said

TIMB. PENGERUSI :
-Shahrizul Ayuni bt. Zulkiply

SETIAUSAHA :
-Wan Nur Shuhada bt. Wan Hasan

TIMB. SETIAUSAHA :
-Masyitoh bt. Yaacob

BENDAHARI :
-Najlaa Shazana bt. Mohamad

TIMB. BENDAHARI :
-Muhammad bin Ab. Razak


BIRO BERTINDAK

BIRO R&D (KAJIAN)
-Ahmad Saifuddin bin Amran
-Syuja’ati Ilmi

BIRO PENERANGAN DAN PENERBITAN
-Mohd Yusof Hadhari b. Saidon
-Nurhaslin bt. Zaharudin

BIRO PERHUBUNGAN DAN KORPORAT
-Mohammad Za’im Mustapha

BIRO LATIHAN DAN PROGRAM
-Marwan Bukhari
-Nurul Hayati bt. Abd Latif

BIRO ANTARABANGSA
-Abd Rauf Baharuddin
-Nur Suhaila bt. Zulkifli

ShoutMix chat widget